Nieuws

Els Blokker schenkt peperdure kunstcollectie aan Singer Museum

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© Singer LarenEls Blokker schenkt peperdure kunstcollectie aan Singer Museum
RTL

Els Blokker, de weduwe van de bekende zakenman Jaap Blokker, schenkt haar kunstcollectie aan het Singer Museum in Laren. De collectie telt ruim honderd werken, met als hoogtepunt 41 werken van de modernist Jan Sluijters. De schenking is naar schatting tientallen miljoenen euro's waard.

Jaap Blokker, die samen met zijn broer Ab het gelijknamige familiebedrijf uitbouwde tot een internationaal miljardenconcern, overleed in de zomer van 2011. Als erfgename van de helft van de aandelen in Blokker Holding is zijn echtgenote Els goed voor een geschat vermogen van 1,1 miljard euro en een twintigste plaats in de Quote 500.

Geheime kunstverzameling

Niet bekend was dat Jaap en Els sinds de jaren '70 samen een indrukwekkende kunstverzameling hebben opgebouwd. "Daar zijn zij nooit actief mee naar buiten getreden", vertelt museumdirecteur Jan Rudolph de Lorm. "Hun verzameling is ook niet vernoemd naar de familie of het bedrijf, maar heet de collectie Nardinc."

Els en Jaap Blokker verzamelden eerst werken van de Romantische School, zoals stads- en strandgezichten van kunstschilders als Koekoek en Kruseman, vertelt De Lorm. Maar op een gegeven moment vielen zij voor de vrolijkheid van het modernisme, de kunststroming die ontstond als reactie op het impressionisme. 

"De Modernisten kozen weer voor een zichtbare werkelijkheid, maar dan gefilterd door het gevoel", zo omschrijft de museumdirecteur het. "Met vaak felle, niet-natuurlijke kleuren."

Miniatuurvoorbeeld


Jan Sluijters, portret van Greet van Cooten (1910).

De collectie die Els Blokker nu schenkt, is gebouwd rond 41 werken van modernist Jan Sluijters (1881-1957). Daaromheen zijn veel tijdgenoten verzameld, zoals Leo Gestel, Kees van Dongen, en Jan en Charley Toorop.

Linke soep

Voor het Singer Museum in Laren is de schenking van het grootste belang. "De basis van de eigen collectie is de nalatenschap van het echtpaar Singer, dat vooral werken verzamelde uit de periode voor 1900. Van het modernisme dat zich daaruit ontwikkelde, hadden wij veel topstukken slechts in bruikleen. Overigens ook uit de collectie Nardinc", verklapt directeur De Lorm.

"Toen ik hier negen jaar geleden kwam en de collectie onder de loep nam, schrok ik daar wel van. Bruiklenen zijn linke soep, want eigenaren kunnen die ook weer intrekken." Bovendien stelt de schenking het Singer Museum nu in staat om "het hele verhaal te vertellen, van de aanloop naar het modernisme, tot en met de bloei ervan", zegt hij verguld.

Teruggeven

De 70-jarige Els Blokker besloot de collectie te schenken, omdat zij een nieuwe fase in haar leven ingaat. "Zij vindt dat zij en haar man veel hebben gekregen van de maatschappij, en wil nu ook wat teruggeven", legt De Lorm uit.

In een persbericht zegt Els Blokker het belangrijk te vinden dat de verzameling bij elkaar blijft, en te bezichtigen door het publiek. "De collectie is door Jaap en mij met heel veel liefde, plezier en passie  opgebouwd. (...) Ik hoop dat de mensen die straks naar de schilderijen komen kijken, daar enorm van genieten. Net zoals Jaap en ik altijd hebben gedaan."

Nieuwe vleugel

Dat de Blokkers hartelijke banden onderhielden met het museum in hun woonplaats, was bij insiders wel bekend. Zo vierde Jaap er zijn 65e verjaardag met een kleine groep naasten. En belangstellenden konden er de afscheidsplechtigheid na zijn overlijden volgen. "Els en Jaap hadden zelfs een soort stamtafel in het Singer, waar zij vaak met vrienden waren", aldus De Lorm. "Ook steunden zij het museum financieel en met bruiklenen."

Om de nieuwe collectie goed te kunnen tonen, bouwt het museum met financiële steun van Els Blokker ook een nieuwe vleugel met 185 vierkante meter expositieruimte. Omdat ook het oude gebouw wordt verbouwd, komt in totaal 400 vierkante meter beschikbaar. In 2020 moet het nieuwe Singer klaar zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer over
BlokkerBlokker HoldingKunst & CultuurBeeldende kunstSchilderkunst