Makro wordt fysieke marktplaats: sanering kost 600 banen
De Makro gaat de komende 3 jaar proberen de omzet flink te verhogen om het bedrijf weer gezond te maken. Niet met internet, maar juist met de fysieke groothandels. Er zouden meer klein ondernemers naar de Makro moeten komen. De winkel sluit haar webshop en schrapt 600 banen.
De groothandel gaat alle 17 filialen rigoureus aanpassen. Ze worden meer van deze tijd en aantrekkelijker om naar toe te komen, aldus de Makro. Er wordt voor 50 miljoen euro geïnvesteerd, tegelijk worden ook 600 arbeidsplaatsen geschrapt. In een toelichting stelt directeur Van Helbergen aan RTL Z: "We betreuren het ten zeerste dat er mensen gedwongen moeten vertrekken." De ontslagen zullen door het hele bedrijf vallen, zegt hij: "Er worden geen uitzonderingen gemaakt."
De Makro gaat het mkb niet meer met e-commerce bedienen, maar gaat alle Nederlandse mkb-ers naar de Makro proberen te lokken. "We stoppen met e-commerce en richten ons op de winkels", zegt Van Helbergen. Dat betekent dat de webshop dichtgaat. Over de toekomst van de Makro zegt Van Helbergen: "We maken nog winst, nog wel, maar het is niet voldoende voor een zekere toekomst."
De Makro moet inspelen op veranderend koopgedrag van de zelfstandige ondernemers. Van Helbergen ontkent niet dat online steeds belangrijker wordt, 'wij zijn alleen van mening dat er naast online, ruimte is voor fysieke verkoop. Omdat dat een andere vorm van verkopen is dan het internet'. Op die manier hoopt het bedrijf kleine zelfstandigen naar de winkels te lokken en aldaar te verleiden ook 'andere zaken te kopen dan ze in eerste instantie van plan waren'.
Makro wil meer bezoek naar de winkels trekken
De Makro wil de klanten weer teruglokken naar de vestigingen. De Makro gaat ondernemers daarom in al haar vestigingen werkplekken en vergaderruimtes aanbieden, inclusief ondersteunende diensten. Ook moeten er netwerkbijeenkomsten voor ondernemers worden georganiseerd. Van Helbergen: "Dit is hetgene wat we moeten doen om een gezond bedrijf te creeën."
De Makro wil externe ondernemers een hoekje geven in de Makro. "We willen een groot aantal kleine ondernemers aan ons binden. Makro wil bovendien een inspirerende plek worden waar ondernemers graag naartoe komen om te werken of elkaar te ontmoeten." De Makro heeft echter nog geen ondernemers aan zich gebonden. "Het is een plan. ik sta persoonlijk wel volledig achter het plan", aldus Van Helbergen.
Flinke sanering van arbeidsplaatsen
Vanochtend werden alle personeelsleden geïnformeerd over de plannen. Na een eerdere sanering van 340 arbeidsplaatsen, verdwijnen er ook nu weer honderden banen. 600 van de 3000 arbeidsplaatsen worden geschrapt, daarbij worden ook werknemers daadwerkelijk ontslagen.
Medewerkers van de Makro horen het slechte nieuws op het hoofdkantoor in Amsterdam. (Foto: Maarten Veeger)
Meer omzet
De Makro streeft naar een significante omzetgroei over een periode van 3 jaar. "We geven geen commentaar op de percentages", aldus Van Helbergen. De groothandel, onderdeel van de Duitse Metro Group, heeft 17 vestigingen in Nederland waar nu nog zo'n 3000 mensen werken.