Nieuws

Trotse Victor Muller lacht om kritiek op nieuwe Spyker

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© EPATrotse Victor Muller lacht om kritiek op nieuwe Spyker
RTL

Een trotse Victor Muller presenteerde gisteren zijn nieuwste sportwagen: de C8 Preliator. Volgens kenners is het nieuwe paradepaardje 'oude wijn in nieuwe zakken', maar daar kan de Spyker-topman alleen maar hard om lachen.

"Top Gear schrijft Spyker is back and it's excellent, meer kun je niet verlangen. Erg goed", vertelt een trotse Muller aan RTL Z. Hij vindt het 'ongelofelijk fijn' om weer om op de autosalon in Genève te zijn, na een afwezigheid van twee jaar. "Als je als autofabrikant niet in Genève bent, ben je in feite opgehouden te bestaan in deze zeer competitieve industrie", aldus de ondernemer. 

Thumbnail


Muller bij de onthulling van de nieuwe Spyker B6 Venator, in het Amerikaanse Carmel in 2013.

Die afwezigheid had te maken met financiële problemen vorig jaar, toen ternauwernood een faillissement kon worden afgewend. Inmiddels werkt de
autobouwer vanuit Coventry, waar in het laatste kwartaal van dit jaar begonnen zal worden met de productie van 50 exemplaren van het nieuwste model.

"Als je een gelimiteerde editie maakt, is het mogelijk om een hogere prijs te vragen en kun je ze heel snel verkopen, want je weet gewoon dat er niet meer komen dan 50", zegt Muller.

'Kritiek onzinnig verhaal'
Volgens hem zijn 50 auto's genoeg om de rest van de activiteiten draaiende te houden. Niet alle auto's zijn overigens al verkocht: "Als je ruim drie ton exclusief belasting wil neertellen dan zijn er nog wel een paar plaatsjes vrij."

Thumbnail


Niet iedereen is overigens te spreken over de nieuwste Spyker. Zo vermoedt Autoblog dat de auto eigenlijk een oud model is, onder meer omdat het chassisnummer is afgedekt. Geconfronteerd met de opmerkingen van website, die ook schrijft dat Spyker 'zichzelf en iedereen voor de gek houdt', barst Muller in lachen uit: "Ik heb nog nooit zo'n onzinnig verhaal gehoord!" 

'Er valt niets af te dekken'
"Uiteraard is deze auto gebaseerd op een eerder model, de Aileron", pareert hij de kritiek. "Elke auto is gebaseerd op een eerder model, dat gebeurt ook bij Bugatti en Koenigsegg. Dus dit is een hele briljante observatie, alleen een chassisnummer afdekken? Deze auto hééft niet eens een chassisnummer, er valt niks af te dekken."

Behalve dit model is de autofabrikant ook bezig met het ontwikkelen van een elektrische auto, waarbij Muller een samenwerking aangaat met het Amerikaanse bedrijf Volta Volaré. Dit bedrijf bouwt elektrische vliegtuigen en 'zal ons ongelooflijk gaan helpen' bij het maken van elektrische auto's. Dat zal overigens géén sportwagen worden, zegt Muller.

"Sportwagens zijn hele emotionele dingen en gaan gepaard met het produceren van mechanisch en motorisch geluid en dat gaat niet samen met elektrisch rijden."

Geen concurrentiestrijd met Tesla
Muller vertelt RTL Z dat het waarschijnlijk een vier-deurs-auto zal worden. Toch ziet hij zichzelf niet concurreren met bijvoorbeeld Tesla: "Zij hebben als doel om 200.000 auto's per jaar te maken, wij zitten in een heel ander segment van fabrikanten die lage volumes produceren."

Muller kan wel een succesje gebruiken nu de Zweedse fiscale opsporingsdienst hem officieel heeft aangeklaagd. Hij wil aan de telefoon echter niet ingaan op vragen over de rechtszaak die de Zweedse FIOD ​tegen hem heeft aangespannen. Samen met vier andere bestuurders van het in 2011 failliet verklaarde Saab wordt hij verdacht van het dwarsbomen van belastingcontroles. Muller was van 2010 tot 2012 de baas bij de Zweedse autoproducent Saab, na de overname van dat bedrijf door Spyker.

Lees meer over
Victor MullerSpykerAutoElektrisch rijden