Europese Commissie wil meegluren met emissietest

De huidige emissietesten hebben flink gefaald, dus wil de Europese Commissie zelf over de schouder van lidstaten meekijken als zij de uitstootwaarden controleren.
Europa zou de controles strenger moeten checken, vindt eurocommissaris Elżbieta Bienkowska (Interne Markt) in de Duitse krant Süddeutsche Zeitung, Volgens haar toont het dieselschandaal bij Volkswagen aan dat het hele systeem moet veranderen. De commissaris wil voorkomen de zaak overwaait nadat het bedrijf een boete heeft betaald.
Om te voorkomen dat er in de toekomst toch nog gesjoemeld wordt, pleit ze er onder andere voor dat lidstaten de resultaten van emissietesten met elkaar uitwisselen. Op dit moment zijn EU-landen zelf verantwoordelijk voor de handhaving van de emissienorm en het toelaten van auto's. In Nederland moet de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) dat doen.
Lobby
Het Europees Parlement stemde pas geleden ook al voor meer bevoegdheden voor Brussel bij het toezicht op de automarkt en op nationale instanties die auto’s goedkeuren. De commissie wil in december meer duidelijkheid geven over de emissie-plannen. Dat gaat nog een aardige klus worden, want de lobby vanuit de auto-industrie om de regels toch wat te versoepelen, is sterk.
De industrie heeft afgelopen jaren ongelofelijk veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van dieselpersonenauto's, waardoor de financiële belangen in de branche dus enorm groot zijn. "Helaas komen we er langzaam maar zeker achter dat we daarmee op het verkeerde paard hebben gewed", legde EU-parlementariër en scheikundige Bas Eickhout van GroenLinks eerder aan RTL Z uit.
Nog meer auto's verdacht
Volkswagen maakte dinsdag bekend dat nog eens 800.000 auto's rare uitslagen laten zien bij emissieproeven. Afgelopen weken werd er alleen gesproken over gesjoemel met de uitstoot van stikstofdioxide, maar nu zou er ook met de CO2-waarden gefraudeerd zijn. Daarnaast worden niet meer alleen dieselauto's verdacht, maar ook die met een benzinemotor.
Onderdeel van dossier
Dieselschandaal Volkswagen