Binnenland

'Perrons te klein voor spoorboekloze trein'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP'Perrons te klein voor spoorboekloze trein'
RTL

De invoering van de tienminutendienstregeling gaat voor een hoop extra reizigers zorgen. ProRail verwacht dat rond 2030 het aantal treinen en reizigers verdubbelt. Dat betekent dat de capaciteit van perrons fors verhoogd moet worden.

Het spoorboekloze rijden kan daardoor miljarden gaan kosten, meldt de Telegraaf. De grote stations in Nederland zouden de extra reizigers die de tienminutenregeling oplevert niet aan kunnen. Er zou daarom geïnvesteerd moeten worden in langere en bredere perrons, meer in- en uitgangen, extra parkeerplekken en betere aansluiting op ander openbaar vervoer.

ZIE OOK: Toegangspoortjes Utrecht CS vanaf vandaag gesloten

Drukke trajecten

Volgende maand begint de NS met een tienminutendienstregeling van Amsterdam naar Utrecht en Eindhoven. De treinen rijden dan niet volgens vaste vertrektijden, maar elke tien minuten. De komende jaren volgen nog zes drukke intercityroutes. Onder andere naar Nijmegen, Alkmaar en Lelystad en van Den Haag via Rotterdam naar Breda.

Dit is de intercity van de toekomst:

Lees meer over
ProRailNederlandse Spoorwegen (NS)