Hogere bloeddruk

Dit is waarom geluidsoverlast dodelijk kan zijn

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPDit is waarom geluidsoverlast dodelijk kan zijn
RTL

We weten dat harde muziek schadelijk kan zijn voor je oren, maar ook geluidsoverlast van treinen, vliegtuigen of scooters in jouw buurt kan voor ernstige schade zorgen. "Je kunt er zelfs aan overlijden", zegt Fred Woudenberg, hoofd van de afdeling leefomgeving van de GGD Amsterdam.

Ruim een derde van de huizen in Nederland staat op een te lawaaiige plek, blijkt uit een analyse van de onderzoeksredactie van RTL Nieuws.

Al die huizen, bijna 3 miljoen, ervaren meer dan 55 decibel aan omgevingsgeluid. En dat is niet goed voor je gezondheid. Daarom presenteert de Wereldgezondheidsorganisatie vandaag strengere geluidsnormen voor heel Europa.

Fred Woudenberg
Fred Woudenberg

Hoge bloeddruk en hartkwalen

"Als je heel lang geluidshinder hebt, kan je bloeddruk omhoog gaan." Dan kun je volgens Woudenberg zelfs een hartziekte ontwikkelen en uiteindelijk een hartinfarct krijgen. "Als je alle geluidsbronnen bij elkaar neemt, kun je zeggen dat in Nederland honderden mensen per jaar een hartinfarct krijgen door lawaai."

Natuurlijk gebeurt dat niet door één auto die een keer hard door je straat rijdt, "maar als er dag en nacht heel veel auto's door je straat rijden, slaap je slechter en gaat je bloeddruk vanzelf omhoog".

Geluid is maar één van een heleboel factoren die bijdragen aan het risico op een hartinfarct. Het is dus niet zo dat je bij een infarct precies kan aanwijzen dat nou net dát infarct door geluid veroorzaakt wordt. Maar als het probleem van geluidshinder er niet was, zou dat honderden hartinfarcten per jaar schelen.

Compenseren

De plek waar je woont heeft veel invloed op de mate van geluidshinder die je ervaart. "Gelukkig zijn er veel plekken in Nederland die wel stil zijn", zegt Woudenberg. "Maar grote delen van Nederland horen wel geluid van vliegtuigen of evenementen die steeds vaker plaatsvinden."

Als je een woning hebt waar aan de voorkant lawaai is, maar aan de achterkant minder, dan kun je compenseren. "Een plek waar het aan de achterkant rustig is, waar schone lucht is en waar je misschien wat uitzicht hebt op groen. Dat compenseert enorm voor dat lawaai", zegt Woudenberg.

Stille banden

Volgens Woudenberg kan het met een aantal aanpassingen voor een groot deel van Nederland al 'rustiger' worden. "Bijvoorbeeld als auto's stille banden krijgen en als ze wat rustiger rijden. Isolatie van huizen helpt ook."

Wat ook helpt is meer aandacht voor de negatieve gezondheidseffecten van geluidsoverlast. "Het moet veel  hoger op de agenda, want dit is na luchtkwaliteit het tweede milieugezondheidsprobleem wat we hebben in Nederland." Geluidsoverlast is volgens Woudenberg dan ook zeker geen luxeprobleem. "Mensen hebben rust nodig om gezond te zijn en gezondheid is geen luxe."

Schiphol hoopt dat er vanaf 2020 weer meer vliegtuigen op de luchthaven mogen komen. Maar niet iedereen zit op meer vliegtuigen te wachten. Ids ontdekte met zijn actiecomité dat geluidsnormen worden overschreden in Baarn.
Lees meer over
GGDGGD Amsterdam