75.000 mensen op de wachtlijst: Picnic kan vraag grote steden niet aan
Online supermarkt Picnic groeit razendsnel, maar lijkt er soms wat moeite mee te hebben zichzelf bij te houden. Op dit moment staan in het hele land zo’n 75.000 mensen op de wachtlijst om boodschappen te kunnen bestellen, terwijl er in een half jaar tijd 40.000 klanten bij zijn gekomen.
Picnic, bekend van de smalle rood-witte elektrische karretjes die door steden rijden, bedient nu 190.000 klanten in Nederland en 10.000 in Duitsland, waar het bedrijf dit voorjaar startte. Vorige week opende het bedrijf het vijfde distributiecentrum in Rotterdam. Daarmee is het aantal vierkante meters distributiecentrum van het bedrijf in drie jaar tijd gegroeid van 3000 naar 52.000.
Inmiddels is het bedrijf in 66 plaatsen actief. "In het begin waren er early adopters en keken veel mensen de kat nog even uit de boom", zegt Ruben Vermijs, 'happiness creator' bij Picnic. "Maar nu gaat het echt heel snel. In Utrecht zien we nu een tweede golf aanmelders." Hij doelt op mensen die geënthousiasmeerd worden door vrienden en bekenden die de dienst al gebruiken.
14.300 wachtenden voor u in Amsterdam
Dat is te zien, want wie zich op dit moment in Utrecht als nieuwe klant wil registreren krijgt te zien dat er nog 4952 wachtenden voor hem zijn. Idem dito in andere steden. In Den Haag centrum staan nog 6266 mensen in de wachtrij en een nieuwe klant in Amsterdam ziet het indrukwekkende getal van 14.300 mensen voor zich staan.
Dat is vervelend als je snel de boodschappenkratten wil krijgen, maar ook verklaarbaar, zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer. "Je wilt je service goed doen, dus je moet niet te snel groeien en zorgen dat je al die mensen die je als klant krijgt ook echt kunt bedienen."
'Zo snel mogelijk meer klanten bedienen'
"Eerst dacht ik nog dat het een schaarstetactiek was," analyseert Koelemeijer, "maar nu denk ik dat ze de groei anders hadden ingeschat en dat het gewoon sneller gaat dan verwacht. Ze bouwen een heel goed merk, met goede service in goede timeslots. Maar zo'n wachttijd staat haaks op die belofte. Het wordt nu zaak dat ze snel uitbreiden."
Dat is dan ook het plan en daar wordt druk aan gewerkt, verzekert Vermijs. Hij moet lachen bij de gedachte van een schaarstetactiek, waarmee de wachtlijst bewust in stand zou worden gehouden om een hype te creëren. "Zeker niet. We hebben geen businessmodel waarbij we geen klanten willen. Het is geen marketingtruc, we willen die klanten zo snel mogelijk bedienen."
Dat ziet retaildeskundige Ger Boersma ook. "De grote kracht is dat ze een heel uitgekiend logistiek systeem hebben waarbij ze alles in eigen beheer hebben qua logistiek (zie video onder, red.). Bij Amazon of Bol weet je niet wie het vervoer doet. Hier doen ze alles zelf."
Dat zorgt volgens hem wel voor twee grote uitdagingen: "Ze moeten de centra vergroten en het aantal auto's uitbreiden, inclusief personeel, als ze meer mensen willen bedienen. Dan kan het wat langer duren, maar er staat wel een bepaalde kwaliteit en dienstverlening tegenover."
Meer hubs en voertuigen
Om die groei realiseren zijn er wel wat uitdagingen, legt Vermijs uit. Voor Picnic kan gaan bezorgen moet er een 'fulfillment center' (distributiecentrum, red.) geopend worden. Daarna moet er een 'hub' opgestart worden bij goede uitvalswegen. "Vanuit die hub kunnen onze bezorgers gaan rijden. Maar het is altijd de vraag of we een goede plek kunnen vinden en daar snel in kunnen."
Inmiddels werken er ongeveer tweeduizend mensen bij Picnic. Er zijn nu zo'n 650 voertuigen op de weg, waar het er een half jaar geleden nog 475 waren.
'Het gaat heel snel'
In Amsterdam zijn er mensen die een paar weken geleden op de wachtlijst kwamen met 12.000 mensen voor zich, en nu op plaats 8000 staan. "Dat is wel een beetje een vertekend beeld", stelt Vermijs. "Er hoeft maar één hub te openen en dan schuift die rij weer 4000 plaatsen op. Zodra we die hebben gaat het heel snel. In een paar weken zijn we dus al van 12.000 naar 8000 gegaan."
Over de wachtrij is hij duidelijk. Ja, dat getal wordt hoger. Maar volgens Vermijs is het getal zelf niet zo relevant. "Als je in Ede-Veenendaal woont, ben je zo aan de beurt. Als er eerst zes mensen met Picnic in de straat woonden en nu zijn het er 18, is het hele logistieke systeem veel efficiënter."