Snelheidsduivels

Ruim een derde van snelheidsboetes voor geringe overtreding

Door Jasper Bunskoek··Aangepast:
© ANPRuim een derde van snelheidsboetes voor geringe overtreding
RTL

Van de 6,9 miljoen snelheidsboetes die de politie vorig jaar uitschreef, waren er 143 voor snelheidsduivels die meer dan 100 kilometer per uur te hard reden. Meer dan een derde van de boetes was echter voor automobilisten die de snelheidslimiet met maximaal vijf kilometer per uur overschreden.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau die de onderzoeksredactie van RTL Nieuws heeft geanalyseerd.

De overgrote meerderheid van de snelheidsovertredingen wordt geconstateerd bij flitspalen, mobiele controles en trajectcontroles. Bij wegen waar de maximumsnelheid 130 kilometer per uur is, is het mogelijk om een bekeuring te krijgen als de snelheidslimiet met 1 kilometer per uur wordt overschreden.

1 km/u te hard: 150 boetes per dag 

Vorig jaar kregen ruim 55.000 automobilisten een boete voor deze minimale overschrijding. Dat zijn er 150 per dag. Ook andere geringe overtredingen worden vaak bestraft.

Van de 6,9 miljoen snelheidsboetes in 2019, was 38 procent (ruim 2,6 miljoen) voor maximaal vijf kilometer te hard rijden.

Hoe hard rijden mensen met een snelheidsboete?

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

100 per uur te hard in bebouwde kom

Naast de kleine boetes, worden er ook wel degelijk snelheidsduivels op de bon geslingerd. Vorig jaar kregen 3700 mensen een prent, omdat ze meer dan 60 km/u harder reden dan ter plekke was toegestaan.

Van die 3700 snelheidsduivels presteerden 143 het om zelfs meer dan 100 kilometer per uur te hard te rijden. 18 deden dat zelfs binnen de bebouwde kom, waar doorgaans een snelheidslimiet geldt van 30 of 50 kilometer per uur. Zij reden dus minimaal 130 of 150 kilometer per uur. 

Wie buiten de snelweg meer dan 30 kilometer per uur te hard rijdt na correctie, krijgt geen standaard boete, maar wordt voorgeleid bij het Openbaar Ministerie. Op de snelweg gebeurt dat bij meer dan 40 kilometer per uur te hard.

Bumperkleven, racen en appen achter stuur: verkeershufter vaker op de bon
Lees ook

Bumperkleven, racen en appen achter stuur: verkeershufter vaker op de bon