Check je eigen winkelmand

Dure bloemkool en prijzige piepers: voor deze boodschappen moet je meer betalen

·Aangepast:
© ANPDure bloemkool en prijzige piepers: voor deze boodschappen moet je meer betalen
RTL

Heb jij het gevoel dat je steeds meer kwijt bent aan de kassa van de supermarkt? Dat kan goed kloppen: supermarkten zijn het afgelopen half jaar duurder geworden. Ruim 500 verschillende soorten producten zijn in prijs gestegen.

Dat blijkt uit een analyse van RTL Nieuws op basis van gegevens van Hiiper. Dat bedrijf verzamelde de prijzen van ruim 90.000 verschillende producten in elf verschillende supermarkten tussen januari en nu.

Gemiddeld 1,2 procent duurder

Eerder bleek al dat supermarkten in de afgelopen maanden flink veel prijsverhogingen door hebben gevoerd. Op basis van de data van Hiiper, een platform dat je helpt je boodschappen zo goedkoop mogelijk aan te schaffen, kunnen we nu zien welke producten onze portemonnee het hardst raken.

Hoeveel duurder zijn jouw boodschappen geworden? Check het hier
Lees ook

Hoeveel duurder zijn jouw boodschappen geworden? Check het hier

Voordat we die bekijken is het eerst interessant om te kijken naar de gemiddelde prijsstijging over de gehele breedte. De 90.000 onderzochte producten stegen gemiddeld met 1,2 procent tussen januari en juni. Tussen de onderzochte supermarkten zijn wel verschillen. Met 1,8 procent stegen de prijzen bij Spar het hardst.

Stijging prijzen per supermarkt

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Geen misbruik van de coronacrisis

De stijging van de prijzen loopt min of meer gelijk met de inflatie - de boodschappen worden dus niet duurder ten opzichte van andere uitgaven. Dat is goed nieuws, zegt retaildeskundige Paul Moers: "Supermarkten berekenen de inflatie altijd door, dat doen ze nu dus ook. Ik denk dat deze stijging normaal is." Volgens Hiiper is de stijging van de prijzen vergelijkbaar met het jaar ervoor. Toen stegen de prijzen bij Albert Heijn bijvoorbeeld met 1,4 procent.

De supermarkten lijken dus geen misbruik te hebben gemaakt van de coronacrisis. Moers: "De ketens gedragen zich echt keurig. Ik zou bijna zeggen: chapeau. De kosten voor de supermarkten zijn wel wat opgelopen, voor het schoonmaken van karretjes bijvoorbeeld, maar de omzetten waren ook fantastisch. Ze mogen van mij dan ook echt niet klagen."

522 producten duurder

Bij de ene supermarkt stegen de prijzen dus iets harder dan bij de andere. Maar de grootste verschillen vinden we als we kijken naar het soort product. Hiiper onderscheidt ruim 700 verschillende soorten producten die je in de supermarkt kunt kopen. Van aanstekers tot zuurkool.

522 van die producten zijn nu gemiddeld duurder dan in januari. 125 producten zijn goedkoper en de prijs van de overige boodschappen bleef nagenoeg gelijk.

Prijzige piepers

Het merendeel van de producten is dus duurder geworden. Zo is de prijs van bloemkool gemiddeld met 16 procent gestegen, nam de prijs van knoflook met meer dan 8 procent toe en betaal je voor bier zo'n 3 procent meer.

Ook de prijs van aardappelen steeg. Piepers zijn nu zo'n vijf procent duurder. En de toegenomen vraag naar handcreme gedurende de coronacrisis heeft er ongetwijfeld ook voor gezorgd dat de prijs van dit product steeg.

Wil je goedkoper uit zijn dan in januari? Dan kun je het beste aan de komkommers en bladsla. Die zijn nu namelijk juist flink goedkoper. Net als bijvoorbeeld cassis, afwasmiddel en gevulde koeken.

Het lijkt vreemd dat aardappelen duurder zijn geworden, terwijl veel boeren door de coronacrisis juist met een overschot zaten. Maar dat is te verklaren, zegt Moers: "Supermarkten kopen aardappelen in langetermijncontracten. Daardoor profiteren ze niet van het overschot. Maar het levert wel gekke beelden op, want er zijn bergen aardappelen over."

Verschil in prijzen per productgroep

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Verschil tussen merken

Van sommige boodschappen is het niet verwonderlijk dat ze juist nu duurder zijn dan in januari. Het gaat bijvoorbeeld om seizoensspecifieke producten. Zo zijn aardbeien en sla altijd goedkoper in de zomer dan in de winter. Andersom is de vraag naar ijs en andere zomerse producten nu een stuk hoger dan in januari, en stijgt dus ook de prijs.

Bij andere duurder geworden producten kan het ook zijn dat de producent de prijs heeft verhoogd. Bij een aantal grote A-merken is te zien dat de prijs over hun gehele aanbod toenam. Zo zijn producten van Mora gemiddeld 7 procent duurder, nam de prijs van Grolsch gemiddeld met 8 procent toe en is ijs van Hertog zelfs gemiddeld 11 procent duurder bij de onderzochte supermarkten.

Komende tijd juist goedkoper

De toegenomen aandacht voor hygiëne als gevolg van de coronacrisis heeft overigens niet overal geleid tot flinke prijsstijgingen. Zo zijn de producten van onder anderen Dubro, Dettol, Dreft en Glorix namelijk juist iets goedkoper in vergelijking met een half jaar terug.

Voor de komende tijd verwacht retaildeskundige Moers dat de prijzen eerder zullen dalen dan stijgen: "De horeca komt nog niet volledig op gang, waardoor ze minder versproducten afnemen. Waar moeten de boeren met hun spullen heen? Dat zou op termijn wel een effect kunnen hebben in de supermarkt."

En? Hoeveel duurder ben jij uit?

Allemaal leuk en aardig natuurlijk die prijsverschillen, maar wat betekent het concreet voor jouw portemonnee? Om dat te berekenen kun je hieronder je eigen boodschappenmandje met je favoriete of meest gekochte producten samenstellen. 

Werkt de tool niet goed? Open in een nieuw scherm.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Verantwoording

Voor deze vergelijking is gebruik gemaakt van data van Hiiper. Dat bedrijf vergelijkt de prijzen die supermarkten online vragen voor hun producten. In sommige gevallen verschillen die prijzen van de bedragen die in de winkel worden gevraagd per vestiging.

In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de gegevens die Hiiper voor ruim 90.000 producten verzamelde in de online shops van Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop, Spar, Aldi, Dirk, Jan Linders, Vomar, Poeisz en Picnic tussen januari van dit jaar en begin juni. De gegevens staan los van aanbiedingen.

De analyse per productgroep en merk is gedaan op basis van gegevens over 60.000 producten bij vijf supermarkten (AH, Jumbo, Plus, Coop en Picnic).

Lees meer over
Paul MoersAlbert HeijnJumboSupermarktGeldInflatie