Meer conflicten door isolatie: 'Ons huis is een grote gatenkaas'
Met de stijgende energiekosten zijn steeds meer mensen bezig om hun huis beter te isoleren. De uitvoering daarvan gaat lang niet altijd goed. De drie grootste rechtsbijstandsverzekeraars zien een stijging in het aantal juridische geschillen tussen consumenten en isolatiebedrijven. De verwachting is dat dit de komende tijd alleen maar verder zal toenemen.
De afgelopen twee jaar registreerde ARAG, Stichting Achmea Rechtsbijstand en juridisch dienstverlener DAS samen ruim 1600 geschillen met isolatie-aannemers. Dat blijkt uit cijfers die de redactie van RTL Nieuws opvroeg. In 2021 ging het om 780 geschillen en in 2022 - tot en met begin december - om 835.
Grote gevolgen
Volgens Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS, gaan de geschillen vaak over slecht uitgevoerde isolatiemaatregelen, schade aan het huis en moeizame communicatie. Bij alle vormen van isolatie komt dit voor, maar het gaat volgens Drinkenburg het vaakst mis bij spouwmuurisolatie. "Hier zijn de gevolgen vaak ook het grootst."
Recent won hij nog een zaak bij de geschillencommissie. Een cliënt van Drinkenburg had zijn spouwmuren laten isoleren. Maar het huis bleek hier helemaal niet geschikt voor. De oude spouwankers in de muur gingen na de werkzaamheden sneller roesten en verloren hun werking. Met als gevolg dat de muur begon uit te zetten en bol te staan.
Flinke schade
"De muren hadden misschien nog honderd jaar mee gekund. Maar nu zitten ze met flink wat schade, die ook nog eens heel gevaarlijk kan zijn. Het isolatiebedrijf moet nu de schade herstellen. Maar dat wordt nog een flinke klus."
Een zaak is vaak ook niet zomaar opgelost. De procedure bij de geschillencommissie duurt ruim twee jaar. Als het via de rechter gaat, is dat volgens Drinkenbrug nog veel langer.
Wie daar over mee kunnen praten zijn Marjo en Loek. Zij lieten hun spouwmuren in november 2021 isoleren met EPS-parels. Nog geen twee maanden later ontstonden er enorme vochtplekken op de buitenmuren. Dit ging gepaard met een vreemde, vieze chemische lucht in huis. "Wij kregen hoofdpijn, keelpijn en sliepen niet meer."
Het isolatiebedrijf kwam langs en adviseerde te blijven luchten. Dus probeerden ze met open ramen te slapen, terwijl het erg koud was. Het hielp niet. De stank werd zo erg dat ze tijdelijk naar een vakantiewoning verhuisden. Via hun rechtsbijstandverzekering stelden ze het bedrijf aansprakelijk voor de ellende. De eis: het verwijderen van de isolatie.
Een grote gatenkaas
Er volgde flink wat getouwtrek. Een onafhankelijk bureau concludeerde dat het huis van Marjo en Loek helemaal niet geschikt was voor deze vorm van isolatie. Uiteindelijk kwam het bedrijf over de brug en heeft het de isolatie weer uit de muur gehaald. De kosten daarvoor waren 15.000 euro.
"Ons huis is nu een grote gatenkaas. Er zijn 200 gaten geboord. Binnen en buiten. We hebben opnieuw een week niet in ons huis kunnen wonen, maar de stank en het vocht zijn nu wel weg. En ook - niet onbelangrijk - onze gezondheidsklachten zijn weer verdwenen."
Bekijk hier waar Marjo en Loek tegenaan liepen na de isolatie:
Heb jij zelf ook je vloer, dak of muur (laten) isoleren en loop je tegen problemen aan? Deel deze dan met ons. Je kunt ons een e-mail sturen op rtlnieuws@rtl.nl
Drinkenburg is bang dat dit nu nog maar het topje van de ijsberg is. "Wat opvalt is dat er onkundige isolatiebedrijven nu inspringen op de grote vraag. Zij hebben er geen kaas van gegeten. Er wordt vaak een verkeerde inschatting gemaakt. Dat leidt tot minder rendement, vocht of zelfs schade." Dit kan flink in de kosten lopen. "Als de gevel vernieuwd moet worden, kan dit al snel tienduizenden euro's kosten."
Meer verwacht
Rechtsbijstandsverzekeraar ARAG verwacht dat het aantal geschillen de komende jaren verder zal stijgen, net als Drinkenburg: "Er wordt meer geïsoleerd en waar meer geïsoleerd wordt, zal ook meer misgaan."
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) deed in februari een oproep om misleiding te melden. De toezichthouder geeft aan dat ze meldingen heeft binnengekregen, maar nog geen uitspraken kan doen over de aantallen.
VENIN Isolerend Nederland laat weten dat ook zij een stijging merkt in het aantal klachten van woningeigenaren met betrekking tot de uitgevoerde isolerende maatregelen door de bij VENIN aangesloten isolatiebedrijven. De branche-organisatie wijt dit aan het feit dat er nu ook meer huizen worden geïsoleerd.
'Onkundige bedrijven'
Ook geven ze aan dat ze regelmatig benaderd worden door woningeigenaren die isolerende werkzaamheden hebben laten uitvoeren door bedrijven die niet bij VENIN aangesloten zijn of zelfs niet gecertificeerd zijn. Deze bedrijven zouden vaak te weinig ervaring hebben met de specifieke factoren die van belang zijn bij het juist beoordelen of een woning geschikt is om te isoleren. Ook zouden ze vaak niet weten welk isolatiemateriaal en welke methodes geschikt zijn.
"Helaas kunnen wij als vereniging niets voor deze woningeigenaren betekenen. Ons advies aan particuliere woningeigenaren is om altijd in zee te gaan met een isolatiebedrijf dat gecertificeerd is bij Insula Certificatie of SKG IKOB. Alle leden van VENIN dienen gecertificeerd te zijn via een van deze twee certificerende instellingen."
Cijfers
Voor dit onderzoek vroeg RTL Nieuws gegevens op bij de drie grootste rechtsbijstandsverzekeraars in Nederland: DAS, ARAG en Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR). SAR en DAS geven aan dat ze niet specifiek registeren op isolatie.
De cijfers zijn handmatig uitgezocht. Alle drie herkennen ze de stijging van het aantal meldingen. De grootste stijging is te zien bij ARAG. Stichting Achmea rechtsbijstand ziet het aantal geschillen ook stijgen in het aantal meldingen. Verzekeraar DAS herkent de stijging vanuit de praktijk. De verwachting is dat de daadwerkelijke cijfers nog hoger liggen.