Verhuurders Booking wachten nog altijd op achterstallige betalingen
Ondanks beloftes zien verhuurders van accommodaties op boekingssite Booking.com hun beloofde centen nog altijd niet op hun rekeningen verschijnen. Onderhoud aan het betalingssysteem van het bedrijf zorgt voor problemen. Sommige ondernemers komen financieel flink in de knel.
Uitbaters van onder meer hotels en bed & breakfasts moeten tot hun ergernis al een aantal weken wachten op het geld dat ze krijgen voor boekingen via de site. Booking moest de betalingen tussen 1 en 11 juli stilleggen vanwege technisch onderhoud. Het bedrijf kon daardoor geen vergoedingen uitbetalen voor hotelgasten die vanaf eind juni uitchecken.
Sylvia Galesloot, eigenaresse van camping SES Quinta in Portugal, verhuurt luxe safaritenten via Booking. Ze vertelt aan RTL Nieuws dat ook zij al weken wacht op geld. Zo’n 10.000 euro. "We hebben een klein deel gehad, maar nu loopt het weer spaak", zegt ze tegen RTL Nieuws.
Kosten lopen door
"We hebben het geld keihard nodig." Schoonmaakkosten of de hypotheek, de kosten lopen gewoon door. En duurt het nog veel langer, dan zal de onderneemster geld moeten lenen bij vrienden. "Mensen vergeten dat we ook moeilijke coronajaren achter de rug hebben en we niet veel vet op de botten hebben."
Galesloot noemt het schandalig hoe Booking zijn klanten behandelt. "Ze laten ons aan ons lot over", zegt ze. Vanmorgen hing ze nog aan de telefoon met het bedrijf, maar de beller komt volgens haar niet verder dan een 'callcentermedewerker' die een script voorleest. "We moeten geduld hebben, maar eigenlijk is dat op."
Beloftes, maar geen betalingen
Het boekingsbedrijf beloofde om op 24 juli de achterstallige betalingen te doen, veel ondernemers hebben twee weken later echter nog geen cent gezien van het bedrijf. Op een Facebookpagina van gedupeerden wordt steen en been geklaagd. Hoe groot de groep pechvogels is, is niet duidelijk. De Facebookgroep bestaat uit bijna duizend leden, sommigen zeggen hun betalingen inmiddels wél binnen te hebben.
Andere verhuurders hebben alle transacties die via de site lopen voorlopig stilgelegd, een idee voor wie dat zich kan veroorloven, aldus één van hen. Niet iedereen kan dat, omdat er ook flinke fees verbonden zijn aan het gebruik van Booking en veel andere kosten ook gewoon doorlopen.
Reactie Booking
Booking.com zelf laat in een reactie aan RTL Nieuws weten dat de betalingen prioriteit hebben. "We begrijpen het grote ongemak en de impact die dit onderhoud aan het betalingssysteem voor sommigen heeft gehad, vooral in zo'n drukke tijd van het jaar", zegt een woordvoerder. Volgens het bedrijf is het merendeel van de betalingen hervat, maar geldt voor een kleine groep nog een vertraging.