Vrachtschepen op Noordzee op elkaar gebotst, zeker één dode
In het Duitse deel van de Noordzee zijn vanmorgen twee vrachtschepen op elkaar gebotst. Een van de schepen is gezonken, vermoedt het Duitse commando voor maritieme noodsituaties. Er is zeker één dode gevallen. Meerdere boten zoeken naar drenkelingen.
De aanvaring tussen de vrachtschepen Polesie en Verity vond vanmorgen rond 05.00 uur plaats tussen de Duitse eilanden Helgoland en Langeoog.
Bij de zoektocht zijn twee reddingsschepen van de Duitse Vereniging voor de Redding van Schipbreukelingen (DGzRS) ingezet. Ook een noodsleepboot, een zogenaamde pilottender, een boot van de waterpolitie, een sensorvliegtuig en een helikopter van de Duitse marine zoeken mee.
Een cruiseschip dat onderweg was naar Hamburg en nog in de buurt is, zoekt ook naar schipbreukelingen.
Eén persoon gered
Eén persoon kon al uit het water worden gered. Het vrachtschip Polesie drijft op zee en zou 22 opvarenden hebben. Het schip was uit Hamburg vertrokken en was op weg naar het Spaanse La Coruña. De Verity, het kleinere schip dat vermoedelijk is gezonken, was onderweg van Bremen naar de Britse plaats Immingham.
Het is nog onduidelijk hoe de aanvaring heeft kunnen gebeuren.
'We maken ons zorgen om het aantal incidenten met vrachtschepen op de Noordzee", zegt Maarten Verdaasdonk van Stichting de Noordzee. "De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld en het formaat van de schepen wordt ook steeds groter. Ook staan er meer windmolens in de Noordzee, wat zorgt voor nog meer drukte. Daarmee nemen ook de risico's op incidenten toe."
MSC Zoë
Verdaasdonks gedachten gaan ook nog terug naar de MSC Zoe, die in een storm terechtkwam en daarbij honderden containers verloor. "In de weken daarna spoelde heel veel afval aan op de Waddeneilanden en nog steeds vinden we afval van deze containerramp op de stranden."
"Onze gedachten gaan allereerst uit naar de bemanning, maar als milieuorganisatie kijken we natuurlijk ook naar het milieuaspect", zegt hij. "De Noordzee is het grootste natuurgebied van het land. Stel er zou sprake zijn van een brandstofverlies, zou dat ernstige gevolgen hebben voor het milieu. Vrijwel alle schepen worden momenteel aangedreven door fossiele brandstoffen en een eventuele lekkage van stookolie of diesel is zeer schadelijk."