Kosten renovatie wegen, spoor en bruggen verdubbelen naar ruim 2,4 miljard euro
De kosten van de vervanging en renovatie van wegen, bruggen, viaducten en tunnels stijgen de komende jaren explosief. Uit onderzoek van TNO blijkt dat Nederland hieraan jaarlijks 2,4 miljard euro kwijt zal zijn, terwijl het in 2021 nog 1,1 miljard euro bedroeg.
Tot 2030 zal het jaarlijks 2,4 miljard euro kosten. Daarna, tot 2040, zullen de kosten jaarlijks 2,9 miljard euro zijn. Vanaf 2040 zullen de jaarlijkse vernieuwingskosten naar verwachting meer dan 3 miljard euro bedragen tot zo’n 3,7 miljard euro aan het eind van deze eeuw.
De totale kosten van de vernieuwingsopgave tot het jaar 2100 worden ingeschat op 260 miljard euro.
Het rijk, provincies, gemeenten en waterschappen beheren onder meer 141.000 kilometer aan wegen en 5700 kilometer aan vaarwegen. Daarnaast is het verantwoordelijk voor nog eens tienduizenden bruggen, viaducten, sluizen, stuwen en gemalen. Veel van deze infrastructuur is verouderd. Ook wordt die intensiever gebruikt dan bij de bouw was voorzien.
Tekorten arbeidskrachten
TNO wijst erop dat het vernieuwen een enorme klus is door de tekorten aan arbeidskrachten en bouwmaterialen en de stijgende prijzen. Ook moet het met zo min mogelijk uitstoot van CO2 en stikstof gebeuren.
Het is volgens TNO belangrijk om nu in actie te komen.