Oorlog Israël en Hamas

Ook grote rederij MSC mijdt Rode Zee na dreiging Houthi-rebellen Jemen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPOok grote rederij MSC mijdt Rode Zee na dreiging Houthi-rebellen Jemen
RTL

Rederij MSC, een van 's werelds grootste containervervoerders, vaart voorlopig niet door de Rode Zee vanwege de dreiging van geweld van Houthi-rebellen uit Jemen. Die beweging zegt solidair te zijn met Palestijnen in Gaza.

Het is volgens het concern uit Genève te onveilig voor zeevarenden om die belangrijke vaarroute nu te gebruiken. Gisteren werd een schip van MSC aangevallen. De opvarenden van het aangevallen schip, de MSC PALATIUM III, zijn ongedeerd gebleven. Volgens de rederij is het schip wel licht beschadigd.

Zeven tot tien dagen

Doordat de Rode Zee voorlopig te onveilig is, moeten MSC-schepen die tussen Europa en Oost-Azië varen om het zuidelijkste punt van Afrika heen. Die route via Kaap de Goede Hoop kost zo'n zeven tot tien dagen extra, schat expediteur Flexport. Gisteren werd ook al bekend dat Nederlandse vrachtschepen de Rode Zee voorlopig mijden.

Er varen nog schepen van Nederlandse bedrijven over die belangrijke route, zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). "Zij die daar al varen, kunnen moeilijk keren. Men is zenuwachtig", legt Koster uit. Uit veiligheidsoverwegingen noemt ze geen namen van bedrijven. Er zijn voor zover bekend geen aanvallen op schepen van Nederlandse bedrijven geweest.

Nederlandse vrachtschepen varen niet meer door Rode Zee
Lees ook

Nederlandse vrachtschepen varen niet meer door Rode Zee

De Jemenitische Houthi-rebellen claimen de aanvallen uit te voeren als vergelding voor de Israëlische aanvallen op Gaza. Ze zeggen pas te stoppen als Israël zijn offensief staakt. Vorige maand kaapten zwaarbewapende Houthi's een vrachtschip en verspreidden daarvan deze beelden:

De Houthi's hebben van de kaping beelden verspreid.

MSC volgt het voorbeeld van branchegenoten Maersk en Hapag-Lloyd. Ook die grote scheepvaartbedrijven willen voorlopig niet via de Rode Zee varen. Dat betekent dat schepen van de concerns eveneens dagenlang moeten omvaren. Via de Rode Zee en het Suezkanaal loopt namelijk de kortste route van de Indische Oceaan naar de Middellandse Zee.

Ongeveer 12 procent van alle wereldhandel gaat over de route via het Suezkanaal, zei algemeen directeur Marco Forgione van het Institute of Export & International Trade tegen persbureau Bloomberg. Problemen op die route kunnen 'een domino-effect van schade en verstoringen veroorzaken binnen toeleveringsketens'.

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update

Lees meer over
HamasOorlog tussen Hamas en IsraëlJemen