AI voert boventoon op techbeurs CES: apps, auto's en slimme stofzuigers
De nieuwste tv’s, de één nog groter en feller dan de ander, nuttige en minder nuttige gadgets. Ze zijn als vanouds weer te zien op ‘s werelds grootste techbeurs, de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Dit jaar zijn er bovendien opvallend veel producten waar kunstmatige intelligentie in verwerkt is.
Zo stopt Samsung 'Artificial Intelligence' (AI) in veel huishoudelijke apparatuur, zoals een slimme koelkast. Die heeft aan de binnenkant een camera en gebruikt kunstmatige intelligentie om verschillende producten te kunnen herkennen. Vervolgens kan het recepten voorschotelen op basis van wat er in ligt.
Ook de robotstofzuiger krijgt meer kunstmatige intelligentie. De Bespoke Jet Bot Combo kan zowel stofzuigen als dweilen. De camera aan boord kan bovendien meer objecten, vlekken en ondergronden herkennen. Op basis van alle informatie past de robotstofzuiger zijn schoonmaakprogramma aan.
Auto's en AI
Met de groeiende populariteit van ChatGPT is het niet vreemd dat de chatbot ook terug is te vinden op CES. Niet omdat eigenaar OpenAI nieuwe producten onthult, maar omdat Volkswagen bekendmaakt dat ChatGPT vanaf het tweede kwartaal van dit jaar in de auto’s van het merk terug te vinden is.
Dankzij ChatGPT moet het makkelijker worden om te praten met de 'slimme assistent' in veel nieuwe modellen van Volkswagen.
De assistent kan dankzij spraakopdrachten niet alleen zorgen dat de airco wat harder gaat, maar ook antwoord geven op de vraag wat kunstmatige intelligentie nu eigenlijk is. En dat antwoord komt dan dus van ChatGPT. Mercedes maakte eerder dit jaar overigens ook al bekend dat het ChatGPT gaat integreren in zijn auto's.
Nederlandse bedrijven
Zoals ieder jaar zijn ook Nederlandse bedrijven weer van de partij op CES. Dit jaar bestaat de delegatie uit zeventig start-ups en scale-ups die in Las Vegas op zoek gaan naar investeerders en andere interessante zakenrelaties.
Daar zitten ook bedrijven tussen die producten op de markt brengen waarin AI een centrale rol speelt. Zoals Whispp. Dat bedrijf won, samen met anderen, een CES Innovation Award.
Whispp maakt een app waarmee mensen met een stembeperking zich verstaanbaar kunnen maken. De app kan dankzij AI begrijpen wat de persoon zegt en dat via audio verstaanbaar maken.
Sony wil concurreren met nog te verschijnen Apple VR-bril
Een andere opmerkelijke productlancering is een VR/AR-bril van Sony waarin virtual reality en augmented reality samenkomen. De bril is vooral bedoeld om ruimtelijk te werken, bijvoorbeeld voor het maken van 3D-modellen, en vergelijkbaar met de Vision Pro van Apple.
Apple meldde deze week dat deze bril vanaf 2 februari in de winkel ligt voor zo'n 3500 dollar. Amerikanen kunnen die bril vanaf 19 januari bestellen.