Renovatie Van Brienenoordbrug 4 jaar uitgesteld, met flinke gevolgen voor automobilist

De renovatie van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam wordt vier jaar uitgesteld. De drukste brug van Nederland is aan een grote opknapbeurt toe, maar Rijkswaterstaat moet de aanbesteding opnieuw doen.
Dagelijks rijden ongeveer 230.000 voertuigen over de brug op de A16 over de Nieuwe Maas. Per jaar passeren ongeveer 120.000 schepen en gaat de brug honderd keer open voor de scheepvaart.
De brug, waarvan de eerste boog stamt uit 1965, is aan het eind van zijn levensduur en is dringend aan groot onderhoud en vervanging toe. In de plannen wordt het oudste boogdeel vervangen door een nieuwe boog. Het andere brugdeel, dat in 1989 werd toegevoegd, wordt gerenoveerd.

Eigenlijk zou de renovatie in 2026 van start gaan. Maar in de aanbesteding meldde zich maar een partij, en de uitkomst was niet zoals gewenst. Er zijn in het werkplan te veel risico's en de renovatie valt te duur uit. Daarom wordt een nieuwe aanbesteding voorbereid.
"We werken een nieuwe aanpak uit voor de vernieuwing van de brug, waarin de risico's voor de markt acceptabel zijn", meldt Rijkswaterstaat. "Daarna zal het project in een andere vorm opnieuw aanbesteed worden."
Gevolgen voor automobilisten
Rijkswaterstaat zegt 'ervoor te zorgen' dat de brug veilig kan worden gebruikt totdat hij wordt vernieuwd. Maar omdat de renovatie is uitgesteld neemt de kans op overlast voor gebruikers van de brug wel toe. Zo kan de brug in storing gaan, waardoor automobilisten en schepen moeten wachten. "In het uiterste geval kunnen ook verkeersmaatregelen nodig zijn, zoals het afsluiten van rijstroken en het invoeren van snelheidsverlagingen."