Behoefte aan menselijk contact

Topdrukte bij fysieke reisbureaus: 'Corona is omslagpunt geweest'

Door Bart Elzendoorn··Aangepast:
Topdrukte bij fysieke reisbureaus: 'Corona is omslagpunt geweest'
RTL

Fysieke reisbureau's beleven gouden tijden. Sinds de corona-pandemie hebben veel reisbureaus meer klanten en niet alleen ouderen boeken hun vakanties offline: "Mensen zoeken naar vertrouwen, en dat kunnen wij bieden."

De vroegboekkortingen en vakantiereclames vliegen je om de oren. Het begin van het jaar is traditiegetrouw de periode waarin plannen voor de zomervakantie worden gemaakt. Waar mensen voor corona het liefst zelf internet afspeurden voor de beste deals, is er nu meer behoefte aan menselijk contact. 

Dat merkt ook Patrick Geelen van Travelizi Haelen, een klein reisbureau in het Limburgse dorp Haelen. "Ik heb het nog nooit zo druk gehad als de afgelopen drie jaar," zegt hij tegen RTL Nieuws.

Al 26 jaar runt Geelen het reisbureau met zijn zakenpartner Annemarie Ulijn. Samen reisden ze de hele wereld over. Die reiservaring noemt hij een van de redenen waarom mensen bij hem langskomen om een reis te boeken. "Op internet ben je misschien wel dagen aan het zoeken. Maar wij kunnen op basis van onze eigen ervaring heel gericht informatie geven. Als mensen door de bomen het bos niet meer zien, kunnen wij helpen."

Omslagpunt

Internet: voor corona was dat de plek waar mensen het liefst zelf hun reis boekten. Zelf de hotels uitzoeken, zelf de vluchten regelen. Toen corona reizen onmogelijk maakte, ontstonden er problemen. Mensen kregen geld voor hun hotels of vluchten niet terug, of pas na heel veel gedoe.

"Die periode is een omslagpunt geweest", zegt Karin de Rooij, vestigingsmanager van Het Langedijker Reisbureau in Noord-Scharwoude (Noord-Holland). "Mensen die alles zelf boekten, moesten de problemen ook zelf oplossen. Toen zijn ze tegen de lamp gelopen. Nu zien we dat mensen zekerheid zoeken en bij een reisbureau boeken."

'Beste jaar ooit'

Op het reisbureau waar De Rooij manager is, werken drie mensen. Ze boeken per jaar honderden reizen. Het afgelopen jaar beleefde het reisbureau 'het beste jaar ooit'. Volgens De Rooij komt dat omdat mensen na corona weer overal naartoe mochten, maar dat niet zelf wilden regelen. "Ze zochten naar vertrouwen, en dat kunnen wij als reisbureau bieden."

Karin de Rooij van Het Langedijker Reisbureau.
Karin de Rooij van Het Langedijker Reisbureau.

Veel klanten van De Rooij wandelen 'even' binnen bij het reisbureau. "Vandaag nog een stuk of tien", zegt ze. "Je hebt bij ons ook geen afspraak nodig, je kunt gewoon komen." En wie denkt dat het alleen om ouderen gaat, heeft het mis. "Er zitten ook groepen jongeren voor onze neus, die met z'n allen op vakantie willen. Twintigers, dertigers, mensen met kleine kindjes, we zien ze allemaal voorbijkomen."

Afspraken

Met zijn reisbureau regelt Geelen jaarlijks zo'n 1400 reizen. Ook hij beleeft drukke weken. Geelen somt een paar dagen uit zijn agenda op: "Vrijdag twaalf afspraken, zaterdag negen. Dat zijn dus 'fysieke' afspraken op het reisbureau. En dan komen er nog allerlei uitzoekwerkjes per mail binnen. Alleen vandaag al had ik vijf van die mailtjes. Het is echt hartstikke druk."

Net als bij De Rooij is het klantenbestand van Geelen divers. "Bij ons komen ook jongeren binnen die bijvoorbeeld naar Mallorca willen en vragen of we dat willen regelen. En die komen dus echt fysiek hiernaartoe."

Zelfstandige reisadviseurs

Per 1 januari 2024 zijn bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) 492 'stenen' reisbureaus aangesloten. Voor corona, in 2019, waren dat er 840. Dat zijn er fors minder, maar woordvoerder Frank Oostdam plaatst daar een kanttekening bij. 

"Er zijn intussen 950 zelfstandige reisadviseurs bijgekomen. Dat zijn meestal zzp'ers, zonder stenen reisbureau, die bij mensen thuiskomen om reizen te verkopen. En dat is succesvol. Je kunt dus eigenlijk zeggen dat we er qua fysiek contact met klanten juist op vooruit zijn gegaan. Dat past ook in het beeld dat mensen weer op zoek zijn naar gemak, comfort, betrouwbaarheid en persoonlijk contact."

Lees meer over
ReizenVakantieLink in bio