Grote wielertochten Zuid-Limburg in gevaar: Vaals wil massa's wielrenners weren
Het zal Nederlandse amateurwielrenners schrik aanjagen. Komende maandag wordt in de gemeenteraad van Vaals gestemd over de toekomst van grote wielertoertochten door de gemeente. Het voorstel dat op tafel ligt: wielertochten groter dan 5000 deelnemers mogen dan niet meer over het Drielandenpunt bij Vaals.
Meerdere stemmen binnen de gemeente hebben er namelijk schoon genoeg van. Ieder jaar lijkt het aantal wielrenners, wandelaars, fietsers en mensen die met de auto door het dorp en haar omgeving toeren verder toe te nemen. Met allerlei gevolgen voor de nabije omgeving.
Onder meer de amateurs van de Amstel Gold Race zullen worden geraakt als de gemeenteraad meegaat in het voorstel. Andere bekende tochten zijn Limburgs Mooiste en de Mergelheuvelland 2Daagse. Alle drie de tochten zijn ingeschaald in de vijfde en hoogste categorie: dat zijn wielertochten met meer dan 10.000 deelnemers.
Komende maandag stemmen de gemeenteraadsleden over het voorstel om het aantal categorie 5-tochten terug te brengen naar nul, dit om grote overlast tegen te gaan. Het valt momenteel nog niet te zeggen wat de uitkomst van die stemming zal zijn.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er hoe dan ook nog van alles mogelijk blijft qua wielrennen in het dorp. "Het is niet dat er niks meer kan. Er zijn nog genoeg andere mogelijkheden, zoals kleinere wielertochten. Daarnaast wordt door de voorstanders van de toertochten voorbijgegaan aan de overlast die bewoners van de route ervaren."
De uitkomst van de stemming kan veel gevolgen hebben, onder meer voor de horeca en toerismesector in het gebied. Geert Dijks, landelijk directeur van de belangenvereniging van recreatieondernemers, schreef samen met Horeca Nederland een brandbrief aan het Vaalse College.
Het verbieden heeft 'een grote impact', schrijft Dijks. "In algemene zin levert het de middenstand zeker geen windeieren op", zegt hij tegen RTL Nieuws. Ook heeft hij 'grote twijfels' of er wel voldoende rekening is gehouden met de belangen van de omliggende tien gemeenten die een tocht als de Amstel Gold Race aandoet. "Wij hebben daar grote twijfels bij. Zorgvuldig bestuur vereist dat de belangen serieus moeten worden meegenomen en meegewogen, zeker als het tot een onomkeerbare situatie leidt."
Ook de drie grote wielertoertochten, samen met vier kleinere, uiten hun zorgen in een brief aan meerdere gemeentes in de regio. Amstel Gold Race-directeur Leo van Vliet laat tegenover RTL Nieuws weten te vrezen voor een sneeuwbaleffect als het verbod wordt aangenomen. "De getallen waar de gemeente Vaals zich op baseert zijn oude getallen, die niet kloppen. Van de in totaal 15.000 deelnemers aan de Amstel Gold Race komen er minder dan 10.000 door Vaals en bij andere tochten ligt dat aantal nog lager."
Toch gelooft Van Vliet niet dat het plan uiteindelijk doorgang vindt. "We komen daar al 60 jaar en hebben van alles gebracht voor de regio. Ik ben positief ingesteld en verwacht dat iedereen gewoon zijn verstand gaat gebruiken. Maar als het wel doorgaat heeft dat ook effect op de profronde, je kan die twee dagen niet los van elkaar zien."
Ook Limburgs Mooiste-organisator Jesse Linssen ziet het plan niet doorgaan. "Dit is gewoon een gek idee. Ik neem aan dat ze er uiteindelijk wel op terugkomen en dat ze inzien wat dit met de regio doet." Tegelijkertijd weet Linssen ook dat, als het plan wel doorgaat, dit een groot probleem wordt. "Voor dit jaar zou dat in ieder geval betekenen dat we op korte termijn nog de route moeten omleggen. En je berooft onze deelnemers daarmee van een prachtig stukje route."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Beide organisatoren zijn het er in ieder geval over eens dat het probleem dat de gemeente wil oplossen hiermee niet wordt aangepakt. "Die paar dagen in het jaar dat het druk is, gaat de overlast echt niet verminderen", zegt Linssen. "Scheveningen sluit ook niet ineens de parkeerplaatsen af als de zon gaat schijnen."
Druk op andere gemeentes
Stichting Limburg Cycling, een tussenorganisatie voor de wielertoertochten en de gemeentes, benoemt daarnaast de extra druk die het verbieden van de wielertoertochten door Vaals bij andere gemeentes zou leggen. "De routes moeten dan worden omgelegd, dat kan natuurlijk maar betekent voor andere gemeentes automatisch meer logistieke uitdagingen qua routes en toeschouwers. En dan wordt het onzeker of zij wel allemaal blijven doen met het huidige beleid."
Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.