Hoe online boodschappen doen soms misgaat: 'Had 9 kilo appels'
20 komkommers, 9 broden of 7 trossen bananen. Je let even niet op en je hebt zomaar veel te veel producten besteld bij je online boodschappen. Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige die het overkomt. Geld terug zit er vaak niet in, maar wat kun je wel doen?
"Ik bestelde eens acht vegan schnitzels", vertelt Valerie. "Ik had er vier nodig, maar ik had niet gezien dat ze per twee werden verkocht." Een bekend verhaal voor Marloes, die per ongeluk veel te veel flessen limonade in huis haalde. "Gelukkig kun je die wat langer bewaren."
Zomaar vijf kilo appels
Online zijn er legio voorbeelden te vinden. En opvallend genoeg gaat het ook regelmatig mis met fruit. Appels en online boodschappen bestellen blijkt een ongelukkig huwelijk.
"Ik wilde vijf appels", vertelt Sanne. "Maar ik had niet gezien dat ze per kilo gingen. En dus zat ik met vijf kilo. Ik heb er uiteindelijk maar appeltaart en appelmoes van gemaakt."
'Heel veel opgegeten'
Bij Jan was het nog erger. Hij bestelde zelfs 9 kilo aan sappige appeltjes. De kookkunsten van Jan gingen niet zo ver als die van Sanne. Dus: "Ik heb er maar heel veel opgegeten en uitgedeeld."
Ook Geertje zegt op X dat ze per ongeluk acht kilo appels bestelde. Iemand anders vertelt daarop het verhaal van 20 pakjes boterhamworst. Deze twitteraar ging een tijd geleden in de fout met trossen bananen:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
"Ik heb zelf ook weleens per ongeluk te veel besteld", zegt oprichter van online supermarkt Picnic, Michiel Muller, lachend tegen RTL Nieuws. "Het is niet iets wat wij de hele dag horen, maar ja, het gebeurt."
Wat kun je als klant, als je per ongeluk bent uitgegleden op de plus-knop en met tien pakken koekjes zit? "Dat hangt een beetje af van het type product", zegt Muller. "Erg houdbare spullen zoals flessen cola kun je wel even in de kast laten staan. Maar met drie kroppen sla is dat een ander verhaal."
Geen geld terug bij te veel producten
Geld terug, dat zit er niet in, het is immers vaak je eigen fout. "Maar weggeven kan altijd", zegt Muller. "Onze klantenservice suggereert dan ook weleens om het aan je buren te geven. Af en toe is er toevallig een bezorger in de buurt die het kan oppikken, dan brengen we het bijvoorbeeld naar de voedselbank." Maar de voedselbank hanteert strenge eisen, dus dat is niet altijd mogelijk.
Voorkomen is beter dan genezen, want alles is beter dan voedselverspilling. Daarom vindt Muller het invoeren van een melding zodra een klant een afwijkend bestelpatroon laat zien 'een goede suggestie'. "Maar we moeten er wel voor waken dat klanten niet elke keer een melding krijgen met 'weet je het zeker?' zodra ze eens iets meer van een product bestellen."
"Het kwam bij ons wel vaker voor dat klanten per ongeluk twee keer hun hele bestelling deden, bijvoorbeeld omdat ze dachten dat de betaling niet goed was gegaan. Die mensen worden nu altijd door ons gebeld of het wel klopt."
Retaildeskundige Erik Hemmes vraagt zich af of klanten wel zitten te wachten op een waarschuwing in de app als er meer producten van een soort dan normaal in het mandje zitten. "Supermarkten moeten heel erg vanuit de klant denken. Hoeveel klanten zijn er blij mee als ze deze service toevoegen? Mensen kunnen er misschien ook geïrriteerd van raken", legt hij uit.
Controle van bestelgedrag door supermarkten
"Het is toch een soort controle, en dat is toch al erg toegenomen in de maatschappij. Je kunt de straat niet uitrijden of er zijn camera's op je gericht." Daarnaast heeft zoiets ook alles te maken met privacy: je bestelgedrag wordt dan nog meer in de gaten gehouden dan nu al gebeurt.
Hemmes heeft nog wel een simpele tip, voor mensen die net iets te vaak een berg aan komkommers bestellen: "Kijk gewoon altijd je bestellijst na. Of houd je eindbedrag in de gaten."