Jumbo stopt met vlees in de aanbieding: 'Voelen verantwoordelijkheid'
Jumbo stopt met alle 'van voor'-aanbiedingen op vers vlees. De supermarkt heeft het nog maar net besloten, maar hoopt dat alle kip, rund en varken al eind volgende maand uit de reclamefolder verdwenen is.
Eind mei moeten in alle filialen van Jumbo en ook online de aanbiedingen op vers vlees verdwenen zijn. Jumbo is de eerste Nederlandse supermarkt die deze stap neemt.
Wakker Dier voert al sinds 2010 campagne tegen stunten met goedkoper vlees en richtte de pijlen recent stevig op Jumbo. "Dat drukte inderdaad op de verantwoordelijkheid die we toch al voelden", zegt een woordvoerster van Jumbo.
'Grote bewondering'
Wakker Dier is ontzettend blij met de bekendmaking van de supermarkt. "We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont", zegt een Wakker Dier-woordvoerder.
"Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden", zegt Wakker Dier. De organisatie hoopt dat andere supermarkten het voorbeeld van Jumbo volgen.
Prijzen wel iets lager
Voor Jumbo is het wel 'een moeilijke uitdaging om als eerste te stoppen met deze promotie van vlees', laat de supermarktwoordvoerder weten.
Het helpt wel dat de prijzen voor vlees over de hele linie iets lager kunnen worden gehouden doordat er geen geld door aanbiedingen wordt misgelopen.
Van alle eiwitten die Nederlanders eten, is volgens Wakker Dier op dit moment 40 procent plantaardig. "De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is", prijst Wakker Dier.