Somalische piraten terug van weggeweest: 'Opportunistische business'
Na jaren van afwezigheid zijn ze opeens weer terug: Somalische piraten die schepen kapen. Sinds november zijn zeker twintig schepen aangevallen of gekaapt nu beveiliging zich beperkt tot het gebied waar Houthi-rebellen schepen aanvallen. "Piraten grijpen hun kans."
Afgelopen week nog moest een schip voor de Somalische kust gered worden. Dat schip, de Ruen, was al in december gekaapt. Al die tijd werd de bemanning gegijzeld, in de hoop op losgeld. Met een spectaculaire reddingsactie met parachutisten wist de Indiase marine uiteindelijk de bemanning te bevrijden.
"De Ruen voer op dat moment nog zonder beveiliging", zegt Santiago del Castillo van maritiem beveiligingsbedrijf ESS Maritime. "Ze zaten nog buiten het risicogebied, mogelijk wilden ze later nog beveiliging aan boord halen. Dit laat zien waar de piraten toe in staat zijn. Ze zien een zwakke plek en vallen aan."
Minder aandacht
Beveiliging van schepen focust zich nu vooral op het gebied waar de Houthi's actief zijn. Gebieden verder naar het oosten, uit de kust van Somalië, krijgen minder aandacht. Sinds het uitbreken van de oorlog tussen Hamas en Israël bestoken Houthi-rebellen uit Jemen regelmatig schepen die door de Rode Zee varen. Ze zeggen dit te doen uit solidariteit met de Palestijnen.
Dit lijkt een belangrijke reden voor de plotselinge toename van piraterij: tegen persbureau Reuters zeggen twee anonieme piraten dat ze inderdaad gebruikmaken van de aandacht die de Houthi's krijgen.
De aanvallen van Somalische piraten worden vooral uitgevoerd vanuit de regio Puntland. De punt van Puntland bevindt zich op zo'n duizend kilometer afstand van het gebied waar de Houthi's actief zijn. De kaping van de Ruen vond zelfs nog duizend kilometer verderop plaats.
"Piraterij is een opportunistische business", zegt Del Castillo van ESS Maritime. "Als piraten zien dat er minder beveiliging is in een bepaald gebied, dan pakken ze hun kans."
Bewapende beveiligers
Als een reder ESS Maritime inhuurt, gaat een team van beveiligers mee met het schip. ESS Maritime is een van de drie bedrijven die toestemming hebben van de Nederlandse overheid om gewapende beveiligers mee te sturen. "Het voornaamste doel is afschrikking. Als piraten zien dat er bewapende beveiligers aan boord zijn, haken ze vaak al af."
Geen van de twintig schepen die tot nu toe zijn aangevallen of gekaapt, is Nederlands. "Er varen door de Houthi-aanvallen ook geen schepen onder Nederlandse vlag meer door de Golf van Aden", zegt Nathan Habers van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. "Nederlandse schepen onder buitenlandse vlag kan ik niet uitsluiten, maar ik denk dat daar vrijwel geen sprake van is."
Nederlandse schepen varen nu om, maar als de Houthi-aanvallen ooit weer afnemen, zullen ze waarschijnlijk weer langs Somalië varen. Dat is immers de snelste route van Azië naar Europa. Het gevaar is dat ze de piraten dan onderschatten.
"Piraterij is nooit weggeweest", zegt Santiago del Castillo (ESS Maritime). "We zagen ze een paar jaar amper, waarschijnlijk verdienden ze toen op andere manieren hun geld. Maar als ze een kans zien, zullen ze toeslaan."