Witte, conservatieve countrywereld opgeschud door Beyoncé: 'Ze wil verbinden'
Met haar nieuwe album wil Beyoncé het witte, conservatieve bastion van de countrymuziek doorbreken. "Ze voelde zich niet geaccepteerd."
Het nieuwe countryalbum van Beyoncé, getiteld 'Cowboy Carter', is razend populair. Sinds 29 maart is het album te beluisteren op Spotify en duurde het niet lang voordat het op nummer 1 stond in de countrylijst. Beyoncé is de eerste zwarte vrouw die dat lukt.
Beyoncé wil een brug slaan tussen verschillende muziekstijlen, zegt muziekjournalist Leo Blokhuis. "In Amerika wordt country voornamelijk door witte artiesten gespeeld. Toen Beyoncé in 2016 optrad tijdens de awardshow van de Country Music Association (CMA) merkte ze op dat ze niet zo geaccepteerd werd. Daarom besloot ze zich hierin te verdiepen."
Opmerkelijk is dat er diverse bekende countryartiesten aan het woord komen op het album. "Zoals bijvoorbeeld Willie Nelson, een witte Amerikaanse countryzanger die kort iets vertelt. Hiermee kan Beyoncé zijn naam gebruiken, en daarmee ook zijn goedkeuring aan dit project", legt Blokhuis uit.
Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse countryzangeres Dolly Parton. "Zij kondigt de cover van haar eigen nummer Jolene aan. Het argument van mensen die vinden dat Beyoncé haar lied niet zou mogen gebruiken valt daarmee weg."
Behalve country komen er ook andere muziekgenres voor op het album. "Er is bijvoorbeeld soul verwerkt in de muziek", legt muziekjournalist Atze de Vrieze uit. "Zo zijn er dus nog meer elementen verwerkt die je totaal niet verwacht."
Het album is een verhaal
Dat de nummers geleidelijk in elkaar overlopen, is niet zonder reden, zegt Blokhuis. "Luisteraars worden zo verleid om het album als één geheel vanaf het begin tot het einde te beluisteren. Vroeger kocht je een LP of CD. Die zette je op en luisterde je vanaf het begin. In streamingsdiensten of op de radio zitten meer losse tracks. Dit album is een verhaal met een begin en eind."
Daarnaast verschillen de nummers in lengte. Zo is het nummer 'American Requiem' 5 minuten en 24 seconden en duurt 'Desert eagle' maar 1 minuut en 12 seconde. "Het ene nummer heeft meer tijd nodig om een bepaald verhaal te vertellen dan het andere nummer", zegt Blokhuis.
Volgens de Vrieze geeft het verschil in lengte ook een verrassend effect. "Hierdoor wordt het album minder voorspelbaar. Je krijgt variatie in het luisteren wat plezierig is."
Artiest wordt betaald per stream
Maar dat kan ook frustrerend zijn, zegt De Vrieze "Als je een lied bijvoorbeeld heel mooi vindt en wil dat het langer duurt." Daarnaast kunnen artiesten makkelijk geld verdienen met korte nummers. "De artiest wordt betaald per stream. Het kan zijn dat artiesten er daarom voor kiezen kortere nummers te plaatsen. Maar bij Beyoncé zal het vooral een artistieke keuze zijn geweest."