Lior abonneert zich op onbeperkt vliegen: 'Wil alle steden uitproberen'
"Een weekendje naar de Malediven, duiken in Egypte of een leuke stedentrip." Lior van Wageningen en zijn vrouw Liron zien het onbeperkt vliegen van Wizz Air helemaal zitten. Ze kochten beiden een jaarabonnement voor 499 euro van de Hongaarse luchtvaartmaatschappij, een initiatief dat op veel kritiek kan rekenen van milieuorganisaties.
Gisteren maakte de budgetmaatschappij de komst van het jaarabonnement bekend. Hiermee kan voor een vast bedrag op alle internationale routes binnen het WizzAir-Netwerk gevlogen worden.
Vilnius, Georgië en de Malediven
Voor de Nederlandse Van Wageningen en zijn vrouw is het abonnement een uitkomst. "We gaan met ons gezin sowieso vaak weekendjes weg en nu kunnen we ook naar allerlei andere plekken", vertelt Van Wageningen.
Zijn vrouw voegt toe dat ze juist aangetrokken zijn tot Wizz Air, omdat zij op veel locaties vliegen waar je anders niet zo snel naartoe zou gaan, veelal in Oost-Europa. "Al die plaatsen wil ik wel een keer uitproberen", vertelt Van Wageningen enthousiast. "Vilnius is een hele leuk stad, in Boedapest kom ik graag en ik wil ook al heel lang een keer naar Georgië", zegt Van Wageningen. Ook de Malediven en Egypte staan op de lijst.
Niet iedereen is blij met het onbeperktvliegen-abonnement, 'All you can fly' genoemd door de luchtvaartorganisatie. Verschillende milieuorganisaties reageren verbijsterd op het plan van Wizz Air. Zo is Milieufederatie Noord-Holland van mening dat het abonnement leidt tot 'onverantwoorde CO2-uitstoot' en zegt Natuur & Milieu: 'dit initiatief moedigt mensen aan zoveel mogelijk te gaan vliegen'. Maar volgens Van Wageningen 'heeft het niets met het milieu te maken'.
"Het zijn alleen de overgebleven stoelen die je mag gebruiken, dus ik ben gewoon lege plekken aan het opvullen." Hij heeft dan ook niet het gevoel dat hij de reizen nog moet compenseren, 'en ik ga wel gewoon met mijn elektrische auto naar het vliegveld.'
'Trein of bus klimaatvriendelijker'
Of het plan van Wizz Air direct de eigen uitstoot verergert, vindt klimaatspecialist Heleen Ekker van RTL Nieuws lastig te zeggen. "Het is bekend dat vliegen veel CO2-uitstoot veroorzaakt, en dat de trein of bus een stuk klimaatvriendelijker is. Maar het zal ervan afhangen of dit plan mensen daadwerkelijk aanzet tot meer vliegen. Er lijken namelijk nogal wat haken en ogen aan het abonnement te zitten."
De vraag is of mensen ook buiten hun abonnement om meer gaan vliegen, en dus niet alleen lege stoelen opvullen. Ekker: "Mochten mensen door dit soort acties worden aangezet tot meer vliegen, dan is dit voor het klimaat zeker geen goed nieuws."
Addertjes onder het gras
Het jaarabonnement kost nog tot 16 augustus 499 euro, hierna wordt het 599 euro. En hoewel het abonnement heel aanlokkelijk klinkt, zijn er wel een aantal beperkingen. Zo kun je voor dat bedrag alleen handbagage meenemen. Ook kun je een vlucht pas 72 uur van tevoren boeken. En: vol is vol.
Dat geldt ook voor de terugvlucht dus als je langer dan drie dagen op vakantie gaat, weet je pas ter plekke wanneer je terug kunt. En per vlucht betaal je 10 euro administratiekosten.
Van Wageningen werkt als endodontoloog, een tandarts gespecialiseerd in wortelkanaalbehandelingen, en heeft geen enorm flexibele baan waarmee hij altijd zomaar het vliegtuig kan pakken. De tandarts ziet zichzelf hierdoor vooral weekendjes weggaan.
"We wonen in Antwerpen, dus zijn vanaf hier zo in Eindhoven, bij Brussel Airport of in Charleroi." Genoeg opties dus volgens Van Wageningen om spontaan een weekendje ergens naartoe te gaan. "Ik gooi mijn tas in de auto, haal m'n zoon op van school en dan rijden we naar het vliegveld. Daar boeken we dan een vlucht ergens naartoe en vliegen we op zondag, 72 uur later, weer terug."
Uitstoot neemt toe
Vorige maand maakte RTL Nieuws nog een video over de toenemende totale uitstoot van stikstof en CO2, omdat we steeds meer vliegen: