Kleine reders in de knel: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen
Amsterdamse reders van rondvaartboten hebben gelijk gekregen in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem 'onevenredig bezwarend' is voor met name kleine reders.
De gemeente moet volgens de raad beter motiveren dat het stellen van een maximumaantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is.
Vrees voor voortbestaan
Om de groeiende drukte op de grachten tegen te gaan, kwam de gemeente Amsterdam een paar jaar geleden met een nieuw vergunningenstelsel voor de passagiersvaart, waar onder meer rondvaart- en salonboten onder vallen. In plaats van vergunningen voor onbepaalde tijd wordt nu een maximaal aantal tijdelijke vaarvergunningen verloot.
In het nieuwe systeem, dat dit jaar is ingegaan, is plek voor 550 vergunningen. De reders vrezen door de loting voor het voortbestaan van hun bedrijven en spanden rechtszaken aan.
In 2022 was de rechtbank het nog eens met de gemeente Amsterdam, en kregen de reders van rondvaartboten ongelijk. "De rechtbank is het met het college eens dat het algemeen belang van een leefbare stad zo'n dringende reden is dat het terecht is dat het aantal vergunningen wordt gemaximeerd", zei de rechter toen.
Nieuw beleid
Ook was de overgangstermijn naar het nieuwe stelsel niet te kort, vond de rechtbank, omdat reders meerdere jaren kregen om zich in te stellen op de nieuwe situatie. De reders stapten daarop naar de Raad van State.
"Als de gemeente wil vasthouden aan een maximaal aantal vergunningen, dan zal ze opnieuw beleid moeten vaststellen waarbij de maatregelen die zij zal nemen goed zijn gemotiveerd en deze niet zullen leiden tot onevenwichtige resultaten", zo meldt de raad vandaag.
Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.