Flitspalen bij spoorwegovergang schot in de roos: minder doorrijders
Bij spoorwegovergangen zijn sinds februari al bijna 6400 bekeuringen gegeven voor het negeren van rood licht, meldt spoorbeheerder ProRail. De methode blijkt effectief: het aantal automobilisten en bromfietsers dat dalende spoorbomen negeert, neemt snel af.
En dat is precies wat ProRail wilde bereiken. Het negeren van knipperende rode lichten en rinkelende alarmbellen bij overwegen blijkt een hardnekkig probleem, schrijft het AD.
Aantal boetes halveert
"We zien dat het werkt", zegt een woordvoerster van ProRail. "Bij een aantal overwegen zien we dat er in het begin veel boetes zijn, en dat daarna het aantal boetes halveert. Eigenlijk willen we niet heel veel boetes geven, we willen dat mensen veilig doen."
Sinds begin dit jaar staan er bij verschillende overgangen flitspalen en in februari ging de eerste aan bij een overgang in het Utrechtse Bunnik. Hierna volgden nog tien camera's, voornamelijk in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Nummer twaalf gaat vandaag aan. In deze video zie je meer over de noodzaak:
Volgens de woordvoerster hangen de camera's 'bij de meest risicovolle overwegen die we hebben'. Het gaat dan bijvoorbeeld om overwegen bij stations, waar mensen nog even door het rode licht willen gaan om toch de trein te halen. Ook hangen de camera's op plekken waarvan ProRail weet dat het rode licht vaak genegeerd wordt.
Fietsers niet bekeurd
Tot februari was een controle met boa's nodig om mensen die het rode licht negeerden te betrappen en bekeuren. Auto's, motoren en vrachtwagens kunnen rekenen op een boete van 300 euro, brom- en snorfietsers moeten 210 euro betalen als ze betrapt worden.
Voetgangers en fietsers kunnen niet bekeurd worden met de flitscamera. Wel registreert de camera het als mensen door het rode licht gaan. "Dat geeft ons ook meer inzicht", zegt de woordvoerster. "We kunnen dan bijvoorbeeld met onze eigen boa's controleren."
Het is de bedoeling dat er uiteindelijk zo'n veertig flitscamera's bij overwegen komen te hangen. Wanneer die allemaal zijn opgehangen, weet ProRail nog niet.