Betalingsbedrijf Adyen meerdere keren getroffen door cyberaanval

Betaalbedrijf Adyen is gisterenavond en vannacht getroffen door meerdere ddos-aanvallen, waardoor klanten last konden hebben van betalingsproblemen in winkels, horeca of bij online winkels. In een update om 03.40 uur meldde het bedrijf dat de problemen zijn verholpen.
De eerste aanval vond plaats rond 19.00 uur en had gevolgen voor klanten in Europa. Na ongeveer een half uur leken de problemen verholpen te zijn, maar rond 20.35 uur meldde het bedrijf een tweede ddos-aanval en na het herstellen van deze aanval meldde het bedrijf rond 23.35 uur dat er opnieuw sprake was van een 'beperkte beschikbaarheid van diensten'.
Een ddos-aanval stuurt zoveel internetverkeer naar een server dat deze overbelast raakt.
Online betalingen
Adyen meldde op haar website dat het meeste betalingsverkeer inmiddels weer werkt, en dat specifieke betaalfuncties nog worden verbeterd.
Adyen fungeert bij betalingen online of aan de kassa als schakel tussen verkopers en banken. Zo verwerkt het bedrijf betalingen voor bedrijven als Hellofresh, Spotify en Groupon. Vorig jaar handelde het fintechbedrijf transacties af met een totale waarde van bijna 1286 miljard euro.