Amsterdamse snorfietsmaatregel effectief: andere steden willen volgen
Veel woede onder Amsterdamse snorfietsers toen de gemeente eerder dit jaar besloot dat ze voortaan in grote delen van de stad op de rijbaan moesten. Mét helm. Maar uit een eerste evaluatie van de gemeente blijkt dat het een groot succes is. Mogelijk volgen nu ook andere steden.
"Snorfietsers houden zich goed aan de maatregel en fietsers zijn erg positief over de ruimte die op de fietspaden is ontstaan", meldt de gemeente Amsterdam. Snorfietsen werden de afgelopen jaren steeds populairder in de hoofdstad, wat zorgde voor onveilige situaties op de toch al overvolle fietspaden.
Veel minder ongelukken
De maatregel werd 8 april ingevoerd en Amsterdam komt nu met een eerste evaluatie. Het aantal geregistreerde ongelukken (met letsel) waar een snorfietser bij betrokken was, is sinds de invoering van de maatregel sterk gedaald. In de periode april tot en met oktober waren er in voorgaande jaren gemiddeld 100 ongelukken, nu zijn het er 30.
Er zijn wel een stuk minder mensen die de snorfiets pakken, wat natuurlijk ook zorgt voor minder ongevallen. Het aantal geregistreerde snorfietsers in Amsterdam is gedaald van circa 37.000 in januari 2018 naar circa 26.000 in oktober 2019. En het aantal verplaatsingen met snorfietsers is met ongeveer 50 procent gedaald.
Daar staat tegenover dat het aantal verplaatsingen per bromfiets met 16 procent is gestegen. Toch leidde dat niet tot meer ongelukken met brommers: dat daalde zelfs licht, van 79 naar 60 tussen april en oktober.
Experimenteren met mensenlevens
Bij de invoering van de maatregel was er nog veel weerstand. Brancheorganisatie BOVAG noemde het tegenover RTL Nieuws 'experimenteren met mensenlevens'. "Een helm voorkomt niet dat je wordt overreden door een vrachtwagen", zei een woordvoerder.
Ook de 75-jarige Amsterdamse snorfietser Louis Hofman was woedend. Hij maakte zich vooral zorgen over het snelheidsverschil tussen auto's en snorfietsen, die maar 25 kilometer per uur mogen. Hij stuurde 150 mails, naar alle Kamerleden in Den Haag, om zijn beklag te doen.
Ook nu nog is hij boos over de maatregel van de gemeente Amsterdam. "Het hele beleid in Amsterdam ben ik spuugzat, heel de stad gaat naar de knoppen", zegt hij. "Mensen gaan je opjagen en toeteren omdat je te langzaam gaat."
Volgens hem is het veel te gevaarlijk, dus staat zijn snorfiets het grootste deel van de tijd opgeslagen in een box. "Ik gebruik mijn scooter heel af en toe nog, maar eigenlijk nauwelijks."
Andere steden volgen
Toch is er voor Amsterdam weinig reden om de maatregel terug te draaien. Het verkeer stroomt beter door en er zijn minder ongelukken. Dit kan mogelijk ook andere steden verleiden om eens goed naar hun verkeersbeleid te kijken.
Inmiddels is in de volgende steden gesproken over een soortgelijke maatregel:
Toch denkt Wim Bot van de Fietsersbond dat Utrecht als enige echt snel kan volgen. Die stad had eerder al vergevorderde plannen, maar die hebben vertraging opgelopen door protesten van hulpdiensten. Daarom komt de wethouder met een aangepast plan.
Duizenden verkeersborden
"Het is allemaal ook best wel ingewikkeld en zo'n maatregel vereist een bijzonder goede voorbereiding, weten we van Amsterdam", zegt Bot. "Realiseer je ook dat Amsterdam 10.000 verkeersborden heeft moeten plaatsen. Het is een gigantische en dure operatie, ik denk dat veel gemeentes daarvoor terugdeinzen."