Belastingdienst behandelt toeslagenaffaire vanaf nu als crisis
Een speciale crisisorganisatie van de Belastingdienst gaat de toeslagenaffaire afhandelen. Dat schrijven de staatssecretarissen van Financiën aan de Tweede Kamer. Deze crisisorganisatie heeft als belangrijkste taak om te zorgen dat gedupeerde ouders compensatie krijgen.
De bedoeling is dat gedupeerde ouders zo goed mogelijk worden geïnformeerd, onder andere via speciaal voor hen georganiseerde bijeenkomsten. Ook komt er een loket waar ouders zich kunnen melden met vragen.
Commissie-Donner
Donderdag 12 maart komt de commissie-Donner met het eindrapport over de toeslagenaffaire. Daarna duurt het waarschijnlijk nog zeker een jaar voordat alle gedupeerden compensatie hebben.
De afgelopen jaren zette de Belastingdienst van honderden, mogelijk zelfs duizenden mensen ten onrechte de kinderopvangtoeslag stop. Veel van die mensen kregen bovendien te maken met hoge terugvorderingen waardoor zij in grote financiële problemen kwamen.
Een groep van zo'n 300 gedupeerden in één fraudezaak rond een gastouderbureau in Eindhoven - de zogenaamde CAF11-zaak - kregen eind vorig jaar al compensatie.
De commissie-Donner houdt nog 170 soortgelijke fraudezaken tegen het licht om te zien of meer mensen onterecht hun toeslagen zijn kwijtgeraakt.
Vertraagd
Het eindrapport zou eigenlijk eerder al komen, maar is vertraagd. Dat komt doordat de commissie nu ook breder onderzoekt of ouders gedupeerd zijn die niet binnen de bekende fraudezaken vallen.