Nando's vader werd kaalgeplukt door criminelen via truc: 'Hij is 27.500 euro kwijt'
In precies 1 uur en 7 minuten tijd verloor de vader van Nando uit Voorburg 27.500 euro aan criminelen. "De oplichters gingen zo slinks en doortrapt te werk. Ze hebben mijn vader volledig kaalgeplukt en alles afgenomen wat hij heeft opgebouwd."
UPDATE:
Nando's vader heeft het verloren bedrag inmiddels weer terug, dankzij crowdfunding. "Hij schoot vol toen hij dat hoorde." Lees hier het hele verhaal.
Omdat zijn vader zich zo schaamt én nog zo vol zit van verdriet, doet Nando het verhaal. "Ik wil het verdriet van mijn vader delen om anderen te waarschuwen. Mijn vader is er kapot van. Dit mag niet nog meer mensen overkomen."
Afgelopen maandag kreeg de vader van Nando een telefoontje. "In zijn telefoonscherm plopte het nummer van de 'ING Helpdesk' op. Mijn vader nam op. Ene Ingrid van de ING."
'Ware professionals'
Volgens Nando gingen de criminelen heel doortrapt te werk. "Het zijn ware professionals. De vrouw praatte heel keurig en beschaafd en ondertussen werd mijn vader ontzettend bang gemaakt. Zo beweerde de vrouw dat er op meerdere plekken in het land op mijn vaders betaalrekening was ingelogd en dat er geprobeerd werd om 2.000 euro over te maken naar Oekraïne."
Ouderen vaker opgelicht tijdens coronacrisis: 'Geef uw pinpas maar, dan doe ik boodschappen'
De vader van Nando kon maar één ding doen: alles veiligstellen op een zogenoemde kluisrekening. "Als hij dat niet deed, dan werd zijn rekening leeggeplunderd, waarschuwde de vrouw."
Daglimiet aanpassen
Zo maakte Nando's vader tijdens dat gesprek 27.500 euro over naar die bewuste kluisrekening. Dat ging in fasen, legt Nando uit.
"Mijn vader moest zijn geld van zijn spaarrekening overmaken naar zijn betaalrekening. Ook moest hij zijn daglimiet aanpassen. De vrouw bleef maar op hem inpraten: hij deed dit om zijn geld veilig te stellen. Maar in werkelijkheid was al zijn geld in een uur tijd in handen van criminelen gevallen. Hij had geen cent meer, zelfs niet voor boodschappen."
Hart van goud
Dat juist zijn vader dit moest overkomen, kan Nando moeilijk verkroppen. "Mijn vader heeft een hart van goud en heeft 50 jaar hard gewerkt voor zijn geld. Eind dit jaar gaat hij met pensioen en nu is hij alles kwijt dat hij in zijn leven heeft opgebouwd."
Bovendien: "Hij is altijd zo alert op oplichters. Hij kijkt al jaren programma's als Radar en Opsporing Verzocht. Zijn grootste vrees, dat hij opgelicht zou worden, is werkelijkheid geworden.
Spoofing
Nando's vader is het slachtoffer geworden van 'spoofing'. Bij deze oplichtingstruc nemen mensen een valse identiteit aan. Dit kan bijvoorbeeld via een mail, site of via WhatsApp. "Mijn vader werd gebeld via een bestaand nummer van de ING. In het telefoonscherm van mijn vader bleek ook 'ING' te staan. Er zijn speciale sites waar criminelen gebruik van maken om het telefoonnummer te vervalsen. Het lijkt enorm echt."
De vrouw die belde, had ook de naam van een ING-medewerker misbruikt, vertelt Nando. "Via LinkedIn hebben ze vermoedelijk de naam gevonden van iemand die bij de bank werkt. De oplichting is tot in detail uitgekiend."
Nando deed dezelfde avond nog aangifte bij de politie in Voorburg. RTL Nieuws zag die papieren in. Ook belde hij met ING. "De bank vertelde me dat ze die dag meerdere meldingen hadden gehad van mensen die hetzelfde was overkomen. Omdat het geld door mijn vader was overgemaakt, konden ze niets doen. Mijn vader ziet dus waarschijnlijk nooit meer iets van dat geld terug."
'Ontzettend vervelend'
ING laat via een woordvoerder aan RTL Nieuws weten het 'ontzettend vervelend' te vinden. De bank wil geen uitspraken doen over individuele zaken van klanten, maar bevestigt dat het inderdaad gaat om spoofing.
"Het vervelende aan deze vorm van oplichting is dat de klant zelf opdracht heeft gegeven de betaalopdracht uit te voeren en daarmee is de betaalopdracht dus niet ongebruikelijk", licht een woordvoerder van de bank toe. "Om deze reden is ING niet aansprakelijk voor de ontstane schade. ING maakt alleen de transactie mogelijk."
In de val getrapt
Volgens Nando is het veel te makkelijk om je geld op deze manier te verliezen. "Mijn vader is exemplarisch voor een doelgroep die niet online is opgegroeid en mede daarom grote moeite heeft om de talloze manieren van oplichting te herkennen. Hij is simpelweg in een val getrapt van een oplichter die veel gewiekster is dan waar mijn vader tegen is opgewassen. En ondertussen hebben banken oplichters geen strobreed in de weg gelegd."
Nando hoopt dat het verhaal van zijn vader iets gaat veranderen. "Er moet extra beveiliging komen als het om dit soort bedragen gaat." Nando heeft met een groep vrienden en kennissen een actie opgezet om zijn vader te helpen. "Er is zoveel medeleven, daar zijn we heel dankbaar voor."
Spoofing
-
Spoofing is een vorm van oplichting waarbij het slachtoffer wordt gebeld door een crimineel die zich voordoet als een ander, bijvoorbeeld als een medewerker van een bank.
-
De crimineel verleidt vervolgens de klant tot het doen van een overboeking naar een zogenaamde veilige rekening.
-
Dat kan via een mail, WhatsApp of telefonisch. Volgens de banken blijft het aantal slachtoffers stabiel. Precieze cijfers zijn er niet; mensen doen niet altijd aangifte.
-
Banken adviseren klanten die vermoeden slachtoffer te zijn geworden direct contact op te nemen, zodat de bank zo snel mogelijk maatregelen kan nemen.
-
Als een klant bij de bank melding doet van fraude of oplichting dan neemt de bank direct preventieve maatregelen om de benadeelde klant te beschermen, zoals het blokkeren van de betaalpas of van Mijn ING (internetbankieren).
-
Omdat het slachtoffer zelf opdracht geeft voor de betaling, voelt de bank zich vaak niet aansprakelijk voor de ontstane schade.