Frustraties thuisonderwijs

Een staartdeling? Pfoe, ook voor ouders zijn lessen moeilijk

Door Wouter van Dijke··Aangepast:
© ANP / eigen fotoEen staartdeling? Pfoe, ook voor ouders zijn lessen moeilijk
RTL

Weet jij nog hoe je een staartdeling doet, breuken vermenigvuldigt en wat is de persoonsvorm ook alweer? En nog belangrijker: hoe leg je dat uit aan je kind? Voor veel ouders zijn de lessen van hun kinderen bepaald geen gesneden koek.

"Ik snap het niet!", klonk het gisteren tijdens de rekenles in het huis van Fieke (31). Niet uit de mond van de 8-jarige Tijn, maar uit die van Fieke zelf. "Laat maar mamma, het is ook moeilijk", stelde zoonlief zijn moeder gerust.

"Het is heel lang geleden dat ik zelf op school zat", zegt Fieke. "Bovendien is de methodiek vaak heel anders dan hoe je het zelf ooit leerde. Dan snap je soms totaal niet wat er eigenlijk bedoeld wordt met een opdracht."

Hulp van meester Google

En daar lopen meer ouders tegenaan: uit cijfers van Google blijkt dat er fors meer wordt gezocht op termen als 'staartdeling', 'tafels' of 'werkwoord'. Tijdens de eerste sluiting van de scholen schoten die zoektermen omhoog, en ook deze week schakelen veel ouders de hulp in van het internet.

Veel gezocht naar taal- en rekenhulp

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Ook als ouders de stof zelf prima snappen, lukt het niet altijd om het ook uit te leggen aan hun kinderen, zegt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont.

"Die didactiek, hoe je kennis overbrengt, is het vak van de docent", zegt Pont. "Dat kan niet iedereen. Bovendien zijn er verschillende manieren om dezelfde informatie uit te leggen. Daarom is het handig om online lesmateriaal op te zoeken, zoals YouTubefilmpjes van docenten."

"Ouders nemen soms veel te grote stappen, of ze gebruiken een heel andere methode dan de juf of meester op school", zegt Pont. "Stel dat een kind op school het 'fokschaap' aanleert, als ezelsbruggetje voor werkwoordspelling, en hun vader of moeder begint over het 'kofschip', dan denkt dat kind: waar heb je het over? Zo makkelijk kan een misverstand ontstaan."

'Je kan niet leren als je boos bent'

En misverstanden leiden tot frustratie, zegt Pont: "Een ouder denkt: 'waarom snap je het nou niet?', terwijl hun kind denkt: 'jij kan niet uitleggen'. Dan krijg je wrevel. Dat soort emoties zijn slopend voor het leren. Je kan niet leren als je boos bent."

Die frustratie ervaart Fieke ook: "Mijn kind mist school echt. De interactie met vriendjes, de aanwezigheid van de meester. Dat maakt het soms lastig hem te motiveren."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Daarom probeert Fieke rustig aan te doen. "Te veel druk zorgt alleen maar voor stress", zegt ze. "Ik denk inmiddels eerder: als het niet gaat, laat het dan maar even. Anders wordt de sfeer er ook niet beter op."

Hele slechte juf

Een goede aanpak, denkt Pont. "Laat het even bekoelen en probeer het later nog een keer", zegt de psycholoog. "Je kan ook humor gebruiken. Als je er samen om kan lachen hoe slecht het gaat, kan de spanning ontladen. Gebruik bijvoorbeeld zelfspot, dat je opmerkt dat je een hele slechte juf of meester bent."

Een andere tip van Pont: maak samen met je kind een plan. "Bespreek samen wat je gaat doen. Laat ook echt je kind meedenken, dan is de kans tien keer zo groot dat hij zich aan het plan houdt. En bespreek ook wat er niet goed ging. Als blijkt dat drie kwartier rekenen te lang is, dan kun je best zeggen: dit was de fout van de dag, morgen doen we twintig minuten."