Razend populair stripblad

Ferdi (36) is de nieuwe baas van de Donald Duck: 'Het is een eer'

Door Anneloes Prins··Aangepast:
© Ellen Hagenaars/DPG MediaFerdi (36) is de nieuwe baas van de Donald Duck: 'Het is een eer'
RTL

Als klein jochie bladerde Ferdi Felderhof (36) al door de Donald Duck, zonder dat hij kon lezen wat er in de strips stond. En nu wordt hij hoofdredacteur van het blad dat bij jong en oud nog steeds razend populair is. "Het is echt een droombaan."

Toen Ferdi in 2006 tijdens zijn studie Media, Informatie en communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam hoorde dat stage lopen bij de Donald Duck een optie was, twijfelde hij geen moment. "Ik ben ze gelijk gaan bellen en mailen."

Twee Donald Duck-stages

Het bleek een 'droomstage', vertelt hij. Sterker nog, het beviel zo goed dat hij er ook zijn afstudeerstage mocht lopen - bij hoge uitzondering. "Je mag van de opleiding niet twee keer bij hetzelfde bedrijf stage lopen, maar het was m'n droom, ik wilde er zo graag blijven."

Hij bleef er na zijn stages werken als freelance redacteur en fulltime producer, werd vorig jaar benoemd tot adjunct-hoofdredacteur en wordt nu officieel de nieuwe baas van de Donald Duck. Voor veel mensen klinkt dat als een droombaan, en dat is het volgens Ferdi ook. "Het is een eer", zegt hij. "Ik heb van m'n hobby echt m'n werk kunnen maken. Ik mag schrijven en ben de hele dag met strips bezig."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

De Donald Duck heeft zo'n 200 uitgaven, van pockets en specials tot het weekblad zelf. En dat levert volle dagen op. Zo heeft hij gesprekken met Disney over de producties, bepaalt hij het beleid, zijn ze nu volop bezig met digitale plannen en bepaalt hij met de redactie de inhoud van de strips. "Vorige week hebben we alle kerstuitgaven samengesteld."

Geen sloophamers maar drones

Hij heeft er zijn missie van gemaakt om Donald Duck inhoudelijk te houden zoals het is. "Dat is wel een uitdaging, want tijden veranderen. Vroeger braken de Zware Jongens in met een boormachine, tegenwoordig doen ze dat ook met modernere middelen zoals drones. Maar de thema's in de strips blijven grotendeels hetzelfde. Iemand van 60 jaar ziet nu dezelfde thema's als die hij of zij zag als klein jongetje of meisje."

Ook al is Donald Duck volgens hem een 'tijdloos merk', de tijdsgeest verandert wel degelijk. "Sommige strips uit de jaren 50 en 60 zijn ouderwets", zegt hij. Vooral het personage van Katrien is daar een goed voorbeeld van. "Ze zat vroeger voornamelijk thuis en speelde Guus Geluk en Donald Duck tegen elkaar uit om haar zin te krijgen. Zo wil je vrouwen niet afbeelden. Daarom is ze de afgelopen jaren moderner geworden. Nu heeft ze een baan en moet ze daarnaast ook nog voor haar drie nichtjes zorgen."

Ferdi werkt al bij de Donald Duck sinds z'n stage in 2006.© Ellen Hagenaar/DPG Media
Ferdi werkt al bij de Donald Duck sinds z'n stage in 2006.

Discussies met Disney

Die veranderingen gaan wel in overleg met Disney, eigenaar van het merk Donald Duck. "Daarin merk je weleens cultuurverschillen. Soms moeten we de dubbele lagen in verhalen uitleggen, bijvoorbeeld als ze een verhaal iets te brutaal, te Hollands vinden. Dan moeten als redactie soms strijden voor de strips. Maar dat geeft ook leuke discussies."

Zijn favoriete figuur? "Dat is toch Donald. Het zit hem niet altijd mee, zijn emoties komen snel boven. Hij is een gewone man, een beetje een antiheld af en toe. Z'n vriendin wil hem de ene keer wel, de andere keer wil ze naar z'n neef Guus Geluk. Hij heeft drie neefjes die zich misdragen en die hij in toom moet houden, terwijl hij zelf ook nog een soort kind is. Hij heeft heel veel verschillende kanten, waarin iedereen zich wel een beetje herkent."

Hoofdredacteur van het blad worden is overigens nooit zijn grote plan geweest, zegt Ferdi. "Maar de liefde voor Donald Duck heeft er altijd wel ingezeten. Nu ga ik elke dag met plezier naar m'n werk. Het is een warm bad waar je nooit meer uit wil."

Stripblad Donald Duck

De eerste Nederlandse editie van de Donald Duck kwam uit op 25 oktober 1952, als bijlage van de Margriet. Sindsdien is het blad uitgegroeid tot een van de grootste tijdschriftenmerken van Nederland.

Het weekblad heeft een oplage van ongeveer 200.000 en bereikt in totaal twee miljoen lezers. De redactie bestaat uit zo'n 24 vaste medewerkers. Daarnaast werken er tientallen freelance schrijvers, tekenaar, inkleurders en letteraars.

Lees meer over
DPG MediaStripsMediaCarrière