Bizar, gewelddadig én een wereldhit: zo ontstond de hype om Squid Game
De Zuid-Koreaanse Netflixserie Squid Game, pas sinds een paar weken op Netflix te zien, breekt wereldwijd alle records. Zo behaalde de serie in 90 landen de nummer 1-plek in de Netflix top 10. Dat is nog nooit eerder gebeurd. Hoe valt dit enorme succes te verklaren?
In de serie is te zien hoe honderden kandidaten tegen elkaar moeten strijden in dodelijke spellen uit hun kindertijd. Verliezers worden vermoord en de winnaar krijgt uiteindelijk een enorm geldbedrag. Bekijk hier de officiële trailer van de serie:
De populariteit van de serie komt niet als een verrassing voor Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden. "De doorbraak van Zuid-Koreaanse films en series is al een hele tijd aan de gang. Ze zijn al zo'n 20 jaar toonaangevend in Azië en het Midden-Oosten. Nu ook bij het brede publiek in het Westen."
Volgens Breuker past die populariteit in een bredere trend. "Koreaanse producten worden heel serieus genomen momenteel. Niet alleen films en series, ook Koreaanse muziek (K-pop) en mode verspreiden zich al een tijdje over de wereld. Er is door de Koreaanse overheid in de jaren 90 enorm veel geïnvesteerd in de entertainmentindustrie, waaronder de filmindustrie."
Daarvan zie je nu echt het resultaat, zegt hij, want die films en series zijn heel goed geproduceerd. "Filmmakers daar zijn erin geslaagd om films en series te maken die heel Koreaans ogen, maar ook heel herkenbaar zijn voor Westerse kijkers."
'Zuid-Korea loopt voorop'
Dat we er genoeg in herkennen, maakt het volgens hem leuk en interessant om naar te kijken. "Zuid-Korea loopt in veel voorop. Zo heeft het land de afgelopen 20 jaar ontwikkelingen doorgemaakt die later in het Westen zijn opgetreden. Denk aan de sociale problematiek met flexwerkers en de opkomst van rechts-populisme."
De schrijver van Squid Game bedacht de serie al in 2008, maar kreeg hem destijds niet verkocht omdat het te bizar was. Nu is de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk heel actueel, en zijn dat ook de hoofdthema's in de Oscar-winnende film Parasite en de serie Squid Game. "Er wordt veel geld verdiend, maar dat komt vooral bij dezelfde mensen en bedrijven terecht. Het verschil tussen de haves en have-nots wordt steeds groter en dat zien we in het Westen ook steeds meer."
Die inhoud, over onder meer de kloof tussen arm en rijk, is ook volgens film- en serierecensent Ab Zagt waarom kijkers zo op Squid Game aanslaan. "Zuid-Koreaanse films zijn gebaseerd op problemen die echt bestaan. Ze weten de kijker te verrassen door de inhoud. Je kent de acteurs en de taal niet, maar toch weten ze je enorm te raken door het verhaal dat wordt verteld over bijvoorbeeld de kloof tussen arm en rijk."
De meeste Koreaanse films stonden bij filmkenners overigens al wel hoog in aanzien, maar nog niet zo bij het grote publiek, zegt hij. "Dat is veranderd sinds de tragikomische film Parasite, die vier Oscars won. Die heeft ook alle records verbroken."
Kwaliteit en originaliteit
Dat Squid Game op zoveel kijkers kan rekenen, heeft volgens hem vooral te maken met de kwaliteit en originaliteit van Koreaanse series en films, zegt Zagt. "Ze zijn veel origineler dan wat Hollywood qua aanbod brengt: een sequel of de zoveelste superheldenfilm. En in Nederland worden vooral oorlogsfilms of romantische komedies gemaakt."
Mensen die meer willen dan de gemiddelde blockbuster, gaan verder kijken, zegt hij. "Koreaanse films en series zijn gedurfd, zitten boordevol inhoud en het verhaal wordt op een spannende en meeslepende manier verteld. Al die elementen komen samen, een wereld die voor het grote publiek in Nederland vrij onbekend was." Die combinatie vinden mensen volgens hem spannend en meeslepend.