Toch niet minder treinen op hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam
De dienstregeling op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam hoeft toch niet te worden aangepast.
Dat zegt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). Op het traject kan hetzelfde aantal treinen blijven rijden, alleen moeten ze soms wel wat langzamer rijden.
Negen knelpunten
"De treinen kunnen blijven rijden zoals mensen dat gewend zijn", zegt Heijnen. "Wel soms wat langzamer, maar het zal geen invloed hebben op de hoeveelheid treinen." Volgens de NS gaat het om enkele minuten vertraging. Ook kunnen 'af en toe' treinen uitvallen door de langzamere snelheid, omdat hierdoor minder speling in de dienstregeling zit.
ProRail meldde gisteravond dat er bij negen viaducten en bruggen beginnende scheurvorming was geconstateerd en er per direct een derde minder treinen over het hogesnelheidsspoor zou kunnen rijden. De NS noemde dat een 'forse tegenvaller' voor de reizigers.
Vijf treinen per uur
Op de zwakke plekken geldt een snelheidsbeperking van maximaal 120 kilometer per uur. Een intercity van de NS rijdt normaal gesproken maximaal 160 kilometer per uur, internationale hogesnelheidstreinen tot wel 300 kilometer per uur.
Volgens de NS konden gisteravond minder treinen rijden omdat machinisten nog handmatig moest worden verteld waar zij minder hard konden rijden. Die informatie is inmiddels in de computersystemen verwerkt waardoor dat nu automatisch gaat. "Daarom is vanochtend besloten toch alle treinen te laten rijden en dat gaat goed", meldt het spoorbedrijf.
Reizigers kunnen doorgaans op het getroffen traject vijf keer per uur een trein pakken: vier keer een Intercity Direct en een keer de IC naar Brussel.
Daar wordt nu dus niet aan getornd, alleen de reistijd zal iets langer worden.