'Weer op koers'

CBR optimistisch over wachttijden rijexamen, branche is sceptisch: eerst zien, dan geloven

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© ANP / Robin van Lonkhuijsen CBR optimistisch over wachttijden rijexamen, branche is sceptisch: eerst zien, dan geloven
RTL

Het inplannen van autorijexamens zal eind van het jaar 'weer binnen de normen' zijn, meldt rijvaardigheidsbureau CBR, maar brancheverenigingen hebben daar zo hun twijfels over.

Na jaren van lange wachttijden zegt het CBR weer op koers te liggen. Afgesproken is dat een eerste praktijkexamen voor een autorijbewijs binnen 7 weken gepland kan worden, voor een herexamen staat 4 weken.

Coronapandemie

Na de coronapandemie, waarin praktijkexamens niet of minder doorgingen, liepen de wachttijden op tot ruim 22 weken in april 2022. Twee jaar later kunnen eerste examens gemiddeld over ruim 9 weken en herexamens na 6 weken worden ingepland.

Brancheverenigingen hopen dat het CBR de belofte waarmaakt, maar hebben minder vertrouwen. Wie nu wil reserveren, is in september pas aan de beurt, meldt BOVAG. Ook zijn er grote regionale verschillen. Zo is de wachttijd in Maastricht nu 4 weken, maar in Oss 19 weken. "Gemiddeld ziet het er dan positief uit", zegt Jos van Zuylen van brancheclub VRB, "maar ik ben sceptisch dat ze dat in december hebben weggewerkt."

Maanden wachten op rijexamens door hoog aantal zieke examinatoren
Lees ook

Maanden wachten op rijexamens door hoog aantal zieke examinatoren

De 'crux' zit volgens Roger Keijbeck van branchevertegenwoordiger FAM bij het tekort aan examinatoren bij het CBR.

'Klasjes vol'

Het CBR zegt daaraan te hebben gewerkt. Er zijn net 40 mensen ingewerkt en 'alle klasjes tot en met de zomer zitten vol'. Ook werken examinatoren over, zodat geselecteerde rijscholen op zaterdagen en feestdagen kunnen afrijden.

Het CBR benadrukt dat wachttijden ook afnemen als het slagingspercentage omhooggaat. Dat ligt nu net boven de 50 procent, 'dat is te laag; . Het is een oproep aan rijscholen dat het beter moet. Als die beter voorbereide kandidaten leveren, zijn er minder examens nodig en zakken de wachttijden, zegt een CBR-woordvoerder.

De lange wachttijden dragen volgens de branche juist bij aan die score. Leerlingen stoppen tijdelijk met lessen in afwachting van het examen, 'omdat het anders wel heel kostbaar wordt', zegt Van Zuylen. Ook bij herexamens pakken de leerlingen pas iets voor de datum de lessen weer op, ziet Keijbeck. "Niet goed en het bevordert het slagingspercentage niet."

Verbeterplannen

Het CBR, de branche en het ministerie hebben verbeterplannen. De examencapaciteit moet omhoog, net als het niveau van de instructeursopleidingen, zegt Van Zuylen. 

Ook moet onderzocht worden of de manier van toetsen nog past in de huidige tijd. De VRB-woordvoerder verwacht niet dat het slagingspercentage volgend jaar ineens op 60 procent ligt. "Dat zou mooi zijn, maar is niet realistisch."

Wie in 2024 gaat afrijden, zal tijdens het praktijkexamen ook vragen krijgen over zogenoemde rijhulpsystemen. Denk aan parkeersensoren, lane-assist, verkeersbordherkenning en cruisecontrol.
Lees meer over
CBRRijbewijsAuto