Onderzoek treinongeluk: werk langs spoor Voorschoten te risicovol
Het treinongeluk bij Voorschoten vorig jaar gebeurde op 'een van de meest risicovolle' plekken langs het Nederlandse spoor. Zo moest personeel een spoor oversteken waar nog treinen konden rijden. Dat er 's nachts werd gewerkt in te lange diensten, vergrootte de kans op ongelukken, meldt de Onderzoeksraad van Veiligheid (OVV) vanochtend.
Het ging vorig jaar begin april mis in Voorschoten, daar botsten een goederentrein en vervolgens een passagierstrein op een spoorkraan en de brokstukken ervan. De machinist van de spoorkraan kwam om het leven, zo'n dertig mensen uit de treinen raakten gewond, van wie er twintig naar het ziekenhuis werden gebracht.
Precieze oorzaak niet te achterhalen
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) presenteerde vanochtend het onderzoek naar dat ongeluk. De spoorkraan kwam terecht op een spoor waar de goederentrein reed. Hoe dat precies kon gebeuren, kon de OVV niet achterhalen. De raad heeft deze animatie gemaakt van het ongeluk:
Sporen oversteken
Volgens de raad heeft 'een rol gespeeld dat het onderhoud plaatsvond terwijl treinen langs de werkzaamheden bleven rijden, en dat de werkenden sporen moesten oversteken die in dienst waren om bij hun werklocatie te komen'.
Gijs en Stijn zaten in de ontspoorde trein bij Voorschoten. Daar vertelden zij in december over:
Volgens de onderzoeksraad speelde mee dat er 's nachts aan het spoor werd gewerkt. "De werkzaamheden van de kraanmachinist, leider werkplekbeveiliging en leider lokale veiligheid werden ’s nachts uitgevoerd in een periode waarin mensen volgens wetenschappelijk onderzoek het minst alert zijn", schrijft de raad.
"De kans op vergissingen en miscommunicatie wordt groter naarmate mensen minder alert zijn." De kraanmachinist had zelf niet te lang gewerkt, maar zijn opzichter wel.
'Diepe indruk gemaakt'
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft tegenover RTL Nieuws gereageerd op het onderzoek van de OVV. "Het treinongeluk bij Voorschoten heeft diepe indruk op mij gemaakt", laat zij weten. "Helaas weten we niet wat er precies mis is gegaan en wat de directe oorzaak van het ongeluk is. Dat is pijnlijk, zeker ook voor de nabestaanden."
Volgens de OVV 'stuurt de staatssecretaris vooral aan op de beschikbaarheid van de spoorweginfrastructuur'. In haar reactie laat Heijnen weten dat 'veiligheid nooit concurreert met het laten rijden van treinen'.
Ze zegt te zullen kijken naar de aanbevelingen die de OVV heeft gedaan om het werk aan en op het spoor veiliger te maken.