Boetes voor webshops van bekende merken om 'nepkortingen'
Webshops van bekende merken als G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker en JYSK hebben boetes gekregen omdat ze kortingsacties hielden die volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nep waren.
Bij de afprijzingen klopte de 'van-prijs' niet, stelt de marktwaakhond. Dat komt neer op misleiding, omdat de korting zo lager uitvalt dan klanten denken of helemaal niet bestond.
Hoogste boete Koopjedeal.nl
De hoogste boete kreeg het bedrijf achter de aanbiedingensite koopjedeal.nl, dat 163.000 euro moet betalen. Bij elkaar werd er 621.000 euro aan boetes aan de webshops opgelegd.
"De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen, terwijl dat in feite niet zo is", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh.
Belangrijk signaal
"Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen."
Kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen JYSK hebben toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Leen Bakker en het moederbedrijf van koopjedeal.nl, Day Traders, hebben de overtredingen volgens de ACM niet erkend. Zij kunnen nog in beroep tegen de boete.
De toezichthouder ontdekte bij meer webshops nepkortingen, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden voert de ACM een waarschuwingsgesprek.
Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.