Zelfs in het openbaar vervoer een 'Taylor Swift-effect'
Het concert van Taylor Swift in de Johan Cruijff ArenA zorgt voor een enorme verkoop van bustickets, meldt FlixBus. Door het ‘Taylor Swift-effect’ ziet het busbedrijf een toename van 8 tot 13 procent in het aantal boekingen rond de concertdagen in vergelijking met een normale periode.
Ook de Twentse busvervoerder Brookhuis meldt een toename. Het busbedrijf brengt van 4 tot en met 6 juli ruim tweehonderd Taylor Swift-fans van en naar het concert van de popster.
Wie nog kans wil maken op een busticket moet snel zijn. Volgens het bedrijf waren er gisteren nog maar enkele plaatsen vrij.
Gedurende alle drie de concertdagen zit de pendelbus van Brookhuis bijna vol. Voor een paar tientjes worden de 'Swifties' - zoals de fans van de Amerikaanse artiest worden genoemd - anderhalf uur voor aanvang van het concert bij het stadion afgezet. Een half uur na het concert vertrekt de bus weer en kunnen de bezoekers uitstappen in onder andere Apeldoorn, Holten, Hengelo en Enschede.
FlixBus vervoert rond de concertdagen vooral mensen vanuit grote Nederlandse steden als Rotterdam, Maastricht en Den Haag.
Geen concert in België
Ook vanuit Brussel maken die dagen meer mensen dan normaal de reis naar Amsterdam met de groene bus. Dat kan volgens een woordvoerder van het bedrijf mogelijk ook gelinkt worden aan de concerten van Swift, aangezien de bestverkopende artiest ter wereld geen concert in België geeft.
De Amsterdamse vervoerder GVB zet na de concerten, net als op andere momenten dat de ArenA leegstroomt na een evenement, drie extra metro's in. Die rijden tussen Amsterdam Centraal Station en station Bijlmer ArenA.
Niks opmerkelijks voor de NS
De NS ziet internationaal vooralsnog ‘niets opmerkelijks’ in boekingen rondom de concertdata, aldus een woordvoerster. De vervoerder weet van tevoren ook niet met welk doel mensen de trein pakken. Bovendien start begin juli ook de zomervakantie met de daarbij komende pieken en dalen.