New York Times prijst Oranjefans: 'Beste feest van het EK'
Er is volgens The New York Times geen twijfel over mogelijk: geen enkel land viert zo uitbundig feest als Nederland. "Wedstrijddagen zijn levendig en vreugdevol. En er is maar één regel: draag iets wat oranje is."
Vanmiddag in Dortmund is het weer zover: voorafgaand aan de halve finale lopen duizenden Nederlanders mee met een Oranjemars. De KNVB verwacht 75.000 Nederlandse fans in de stad. De fanzone, met plek voor zo'n 6500 mensen, was meteen na opening al vol.
Grote buitenlandse media besteden veel aandacht aan het Oranjefeestje. Zo heeft The New York Times het in een lang artikel uitgebreid over het Nederlandse fenomeen. "Het begon allemaal met een dubbeldekkerbus, zo'n twintig jaar geleden", schrijft de krant.
Inmiddels is de Oranjemars volgens de krant uitgegroeid tot 'een internationaal erkend evenement, waar tienduizenden in oranje geklede Nederlanders op af komen'. "Zij zingen, scanderen, en huppelen van links naar rechts op weg naar het stadion, waar het nationale team ook speelt."
'Doe maar gewoon'
De krant begrijpt er weinig van: "De Nederlandse uitdrukking 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' lijkt hier niet echt bij te passen."
Het zijn allang niet alleen meer Nederlanders die aan de mars meedoen, bleek vorige week in Berlijn. Ook buitenlanders lopen warm voor de Oranjemars:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
De dj van de bus, Udo van Huis, laat aan de krant weten dat 'het een stukje Nederlandse trots' is. "Als mensen ons zien, tovert dat een glimlach op hun gezicht."
'Iconisch'
The New York Times noemt het nummer Links Rechts een 'iconisch onderdeel' van de fanwalk. De populariteit van het Snollebollekes-hitnummer blijft ook in andere internationale media niet onopgemerkt. Ook CNN en The Guardian schrijven erover. In Duitsland staat het lied al enige tijd in de hitlijsten.
CNN sprak Snollebollekes-frontman Rob Kemps zelf. "Het extra magische voor mij op dit moment is dat het niet alleen in Nederland viral gaat, maar ook in Duitsland en een heleboel andere landen. Dus dat is heel bijzonder voor mij."