Gedupeerden Eindhoven Airport kunnen fluiten naar schadevergoeding
Ruim tweehonderd passagiers die gisteren werden getroffen door de storing op Eindhoven Airport hebben advies ingewonnen bij EUclaim. Ze wilden weten of ze recht hebben op compensatie, maar dat blijkt niet het geval.
Volgens een claimorganisatie kunnen luchtvaartmaatschappijen niets doen aan de grote storing die bijna de hele dag een deel van het vliegverkeer stillegde. Zodoende hoeven ze de kosten niet te compenseren.
"Maar ze hebben wel te allen tijde een zorgplicht naar hun passagiers. Dat betekent dat ze een vervangende vlucht moeten regelen en eten, drinken en indien nodig een hotelovernachting moeten vergoeden", aldus een woordvoerder. Passagiers kunnen die kosten volgens hem later declareren.
Volgens de woordvoerder stond de telefoon roodgloeiend. Meer dan tweehonderd reizigers vroegen om advies, maar het totaal aantal gedupeerde ligt volgens EUclaim veel hoger.
Zelf boeken
De Consumentenbond heeft nog geen vragen gekregen van gedupeerde reizigers. Zouden vliegmaatschappijen niet een alternatieve vlucht aanbieden, dan kunnen volgens een woordvoerder de gedupeerde passagiers zelf een vervangende vlucht boeken.
"Die kosten kun je declareren. Maar de nieuwe vlucht moet wel in dezelfde boekingsklasse zijn en op dezelfde route." Ook kunnen reizigers hun geld terugvragen van de vliegmaatschappij of kiezen voor een vervangende vlucht op een later moment.
De problemen waren het gevolg van een fout in een softwarecode voor toegang tot een belangrijk glasvezelnetwerk voor defensielocaties. Dit trof behalve de luchthaven in Eindhoven ook overheidsdiensten. Er werden zo'n 26 vertrekkende vluchten geannuleerd. Nog eens twaalf werden er omgeleid. Ook aankomende vluchten werden geannuleerd of omgeleid.