Invloed sociale media op bruiloften: 'Vergelijkingsdruk en onnodig verdriet'
Het bruiloftseizoen is in volle gang. De meest extravagante bloemendecoraties, torenhoge taarten, prachtige jurken en bruiloften in het zonovergoten buitenland komen op sociale media voorbij. De invloed ervan is groot, zowel negatief als positief. "Voor sommigen blijft het een onhaalbare droom."
Nadat het aantal huwelijken sinds 1990 was gedaald, en er tijdens de coronaperiode een nog grotere dip was, wordt er weer volop getrouwd. In 2023 traden 67.959 mensen in het huwelijksbootje. Volgens trouwambtenaar Carina Roemers is trouwen populair doordat veel bekende Nederlanders dat doen. "Dat werkt aanstekelijk", zegt ze.
Neem bijvoorbeeld voetballer Frenkie de Jong, het bekende YouTube-koppel Kalvijn en Nina Warink, of Guus Meeuwis en zijn Manon. Op sociale media worden fans en volgers meegenomen met de meest romantische huwelijksaanzoeken, verlovingen, vrijgezellenfeestjes en 'pre-weddings'. Zo deelde influencer Lizzy van der Ligt op 1 juni haar 'wedding part 1'- foto's. "Op naar the wedding part 2. in september op Ibiza", schrijft ze op haar Instagram.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
'Het perfecte leven'
Dat influencers en bekende Nederlanders, maar ook huwelijksexperts een grote rol spelen in de populariteit van het huwelijk, beaamt Jitske Kattenberg, redactiecoördinator bij Bruid Magazine. "Sociale media zijn een belangrijke rol in ons leven gaan spelen. Niet alleen voor bruiloften natuurlijk. Waar we met verbazing de feed van influencers en celebs doorscrollen en wegdromen bij hun 'perfecte leven', doen we dat ook bij hun perfecte bruiloften. Deze worden immers groots gedeeld op hun kanalen."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Uitbundige bruiloften in het buitenland, een huwelijksfeest dat vijf dagen duurt en droomlocaties gedecoreerd met een prachtige bloemenzee zijn geen uitzonderingen meer. Leuk om naar te kijken en er gaat een wereld van inspiratie voor je open. "Je doet er mooie en verrassende ideeën op", zegt Roemers. "Op TikTok vind je tutorials en leuke doe-het-zelfprojecten. Maar ja, mensen willen graag de mooie kant van het verhaal laten zien. Je ziet niet vaak wat er niet goed gaat tijdens een bruiloft. Bruidsparen streven vaak naar perfectie op zo'n dag. Het is immers een van de mooiste dagen van je leven."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Maar wat als je niet kunt voldoen aan dat plaatje in je hoofd van de 'perfecte bruiloft'? Volgens Roemers is het goed voor te stellen dat steeds meer aanstaande bruidsparen, en dan met name de bruiden, vergelijkingsdruk ervaren. Het gevoel van ‘O, dat wil ik ook!’ kan stress opleveren en je kunt er onzeker van worden. Uiteindelijk draait het erom dat iedereen een dag heeft die voor hem of haar perfect is. Iedere trouwdag is anders en de jouwe hoeft niet te voldoen aan een standaard. Je mag trouwen zoals jij dat wilt."
Roemers raadt aanstaande bruidsparen dan ook echt aan het socialmediagebruik te minderen als ze merken dat ze daar verdrietig van worden.
Geld lenen
De vergelijkingsdruk die aanstaande bruidsparen ervaren kan ook financiële gevolgen hebben. Wadei Laroussi begon in 2008 als dj op bruiloften, maar runt nu het succesvolle decoratiebedrijf BASMA, Creating Memories. Jaarlijks verzorgt zijn bedrijf meer dan 70 bruiloften. Hij heeft de afgelopen jaren veel zien veranderen. Volgens hem is de invloed van sociale media enorm.
"Bekende decorateurs zoals Bazevents en Lebanese Weddings posten regelmatig foto's van de meest extravagante bruiloften – die zeker bijna een miljoen dollar kosten. Dan heb ik een aanstaand echtpaar voor me zitten met een intake, dat vaak net afgestudeerd is, dat om hetzelfde vraagt. Wij proberen er een Nederlandse versie van te maken die al snel 25.000 euro kost. Niet zelden wordt daar een lening voor afgesloten. Mensen maken het zichzelf onnodig moeilijk door die perfecte bruiloft na te streven. En voor sommigen blijft het ook gewoon een droom", zegt Laroussi.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Het bedrijf van Laroussi bedient heel 'kleurrijk Nederland', zoals hij dat noemt. Het zijn al lang niet meer de Turken en Marokkanen die uitgebreid uitpakken met bruiloften. "Veel Nederlanders komen terug op het gezegde: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg."
"Een paar keer per jaar verzorgen we de decoratie van een bruiloft in het Amstelhotel. Je kijkt je ogen uit van wat je dan ziet rondlopen."
Te snel te veel
Hoewel het zijn werk is, wil hij aanstaande bruidsparen echt meegeven geld niet zo snel uit te geven. "Concentreer je op je toekomst en wacht misschien iets langer met trouwen, zodat je geld spaart en op je eigen niveau een bruiloft kunt houden."
Een bruiloft in het lage segment kost gemiddeld 15.000 euro. In het middensegment loopt dit al snel op tot 50.000 euro. En dan heb je het hoge segment van bruiloften die meer dan 150.000 euro kosten.