Uitnodiging voor uitvaart komt te laat: zorgen om toekomst rouwpost
Een rouwkaart krijgen met een uitnodiging voor een uitvaart die net is geweest. Op internet staan veel voorbeelden van mensen die dit recent is overkomen. De vraag is of dit vaker gaat gebeuren, nu PostNL kampt met een tekort aan personeel. De uitvaartbranche maakt zich in ieder geval zorgen.
Een uur na de plechtigheid belandde bij Angela een rouwkaart in de brievenbus. Haar oom was overleden. Verbaasdheid en boosheid waren niet de enige emoties. "Er ontstonden allemaal vragen in mijn hoofd: hoe was dit mogelijk?", zegt ze tegen RTL Nieuws. "Daarna werd ik ook wel paniekerig. Mijn tante zou ons toch wel geloven?"
De overledene was een oom van een kant van de familie waar ze niet veel contact mee heeft. Anders had ze die datum al wel geweten, zegt ze. De uitvaart had ze in ieder geval gemist. "Uiteindelijk heb ik een mooie kaart gestuurd."
Op sociale media zijn meer voorbeelden te vinden van mensen die klagen over de verlate rouwpost. Zo overkwam het Brigitte twee keer: zowel dit jaar als vorig jaar, de post kwam na respectievelijk vier en vijf dagen.
Niet meer dagelijks
"Helaas komt het in uitzonderlijke gevallen voor dat we te maken hebben met een tekort aan postbezorgers", zegt een woordvoerder van PostNL.
Eerder dit jaar liet PostNL weten over te willen gaan op een systeem waarbij normale post niet per se meer dagelijks wordt bezorgd. Vooralsnog moet PostNL zich aan de wet houden. Daarin is vastgelegd dat 95 procent van de brieven de volgende dag moet worden bezorgd. Vijf dagen per week, bij rouwpost zes dagen per week. Volgens PostNL zelf werd het percentage van 95 procent bij rouwpost vorig jaar nog gehaald.
Het gaat dus niet altijd goed en dat kan 'ingrijpende gevolgen' hebben, zegt Brigitte Wieman van de BGNU, de brancheorganisatie in de uitvaartzorg. Zij heeft deze week nog overleg gehad met PostNL om over het onderwerp te praten.
Ze kreeg te horen dat het postbedrijf vooral in de vakantieperiode 'echt problemen' heeft gehad met de personele bezetting waardoor de bezorging niet overal goed is gegaan. "Dus ook van rouwpost niet."
En juist die rouwpost is zo belangrijk, zegt ze. Volgens de BGNU moet deze post niet alleen worden gezien als bekendmaking van het overlijden van een persoon. Het ontvangen van een mooie rouwbrief of rouwkaart is ook een erkenning van de band met de overledene: een tastbaar en persoonlijk aandenken.
Rouwbrief als uitnodiging
Ook is een rouwbrief vaak een uitnodiging om de afscheidsceremonie bij te wonen. "Veel mensen die via andere kanalen over een overlijden horen, wachten of zij een rouwbrief ontvangen om erachter te komen of ze welkom zijn bij het afscheid."
Rouwpost is wat haar betreft ook in deze tijd van mobieltjes en internet nog steeds belangrijk. "Bij heel veel van de gevallen gaat het om het adressenbestand van een van je ouders. Dan heb je vaak niet de 06-nummers om mensen nog een extra berichtje te sturen. Dat maakt het ingewikkeld. Het is vaak een doelgroep die minder digitaal gericht is."
Het voorbeeld van Angela bewijst: rouwpost is nog steeds van deze tijd en als er iets misgaat met de bezorging kan dit tot vervelende situaties of conclusies leiden. Zoals Angela zegt: "Door zo'n akkefietje kun je een hoop gedoe krijgen binnen een familie."
Dat er stemmen opgaan om post op minder dagen per week te bezorgen. maakt Wieman van de BGNU ongerust. "Het risico dat er te laat bezorgd wordt, wordt daarmee nog groter. Dat is echt een zorg. Nu heb je kans dat de uitnodiging nog een beetje op tijd komt."
'Laat het ons weten'
Wieman begrijpt de problemen bij PostNL en probeert daarom mee te denken. "Wij zeggen tegen PostNL: laat het ons dan gewoon weten, dan kunnen wij de uitvaartondernemers inseinen om extra maatregelen te nemen."
Dat PostNL nu spreekt van een landelijk probleem, vindt ze nog zorgwekkender. "Ik denk daarom dat we er met elkaar op zoek moeten gaan naar een goede oplossing, maar zeker is dat Nederland niet kan zonder rouwpost."
Heb jij recent ook problemen gehad met de bezorging van rouwpost? Laat het weten via michiel.de.vries@rtl.nl