Helft mensen kijkt weg bij nieuws over rampen en conflicten: 'Je wordt er immuun voor'
Bijna 60 procent van de mensen scrolt weleens door bij nieuws over het leed in de wereld op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van het Rode Kruis. En daarom wil de organisatie aandacht vragen voor de slachtoffers van conflicten en natuurrampen wereldwijd. "Velen van ons weten niet hoe vreselijk de gevolgen van conflicten en natuurrampen zijn. Maar juist dán is wegkijken niet de oplossing", zegt Harm Goossens, directeur van het Nederlandse Rode Kruis.
"Juist als we ons er niets bij kunnen voorstellen, is het tijd om te helpen", zegt de directeur. De organisatie noemt het zorgwekkend dat zoveel mensen wegkijken, 'terwijl het aantal rampen in de wereld stijgt'. "Er zijn steeds meer mensen in nood", zegt Goossens. "We mogen daar niet van wegkijken."
Cijfers
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de jongeren op sociale media weleens verder scrolt wanneer er een (nieuws)bericht over leed naar voren komt. Maar liefst 30 procent doet dat regelmatig of zelfs vaak.
"Als je dan doorscrolt, krijg je door het algoritme veel minder mee wat er in de wereld gebeurt: wat de gevolgen zijn van klimaatverandering, waarom mensen vluchten. En is de kans groter dat je alleen grappige hondenfilmpjes of reclames van influencers te zien krijgt", voegt Goossens toe.
Hoewel er uit het onderzoek van de organisatie naar voren komt dat veel Nederlanders weleens wegkijken of doorscrollen bij het zien van nieuws over rampen, zegt de helft van de ondervraagden het wel (heel) belangrijk te vinden om nieuws over rampen en leed te volgen. En toch zet ook de helft van de mensen in Nederland de tv weleens uit bij nieuws over natuurrampen, oorlog of conflict.
Machteloos
De cijfers schetsen een ander beeld dan een paar jaar geleden. 40 procent van de ondervraagden is meer geraakt door nieuws over leed dan een aantal jaar geleden. 1 op de 9 mensen is juist minder geraakt door de ellende in de wereld: "Je wordt er immuun voor", beargumenteert een deel van de ondervraagden.
60 procent geeft aan zich machteloos te voelen over het nieuws over rampen, volgens Goossens reden 'om in actie te komen'.