Titel 'Liegebeest van 2024' is voor minister Wiersma, zegt Wakker Dier
BBB-minister Wiersma is verkozen tot het Liegebeest van 2024, een titel afkomstig van een verkiezing gericht op het aan de kaak stellen van 'leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn'. Minister Wiersma ontvangt de titel dit jaar van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier nadat de andere vier genomineerden hun leugens toegaven en aanpasten, waardoor ze niet langer genomineerd waren. "Politici als Wiersma kunnen een voorbeeld nemen aan bedrijven, die hun fouten wél durven recht te zetten", aldus Leonie Vestering van Wakker Dier.
De laatste andere genomineerde in de race voor de titel Liegebeest van 2024 was Iglo. Het merk was genomineerd vanwege 'leugenachtige uitspraken' op de verpakking van vissticks. Op die verpakkingen, alsook op de website van het merk, staat dat de vis 'duurzaam en verantwoord' is gevangen, maar volgens Wakker Dier is het voor de vissen een lijdensweg. Iglo heeft laten weten dat de uitspraken worden weggehaald.
Dierenleed onderschat
Minister Wiersma werd genomineerd vanwege haar uitspraak over de Nederlandse vee-industrie. Volgens haar wordt het 'dierenleed in de industrie overdreven'. Vorig jaar stierven er echter nog 46 miljoen dieren al voordat zij bij het slachthuis aankwamen, en daarmee juist gruwelijker dan mensen weten. Vestering: "De minister weet dondersgoed dat het leed vaak eerder wordt onderschat, maar kiest ervoor om geruststellende sprookjes te vertellen."
Minister Wiersma kreeg, mede door het wegvallen van de andere genomineerden, tachtig procent van de 15.000 stemmen. Het was de eerste keer dat een politicus werd genomineerd en ook de eerste keer dat er nog maar één genomineerde overbleef.
Een andere genomineerde was de Albert Heijn, die heeft beloofd alle claims op zijn zuivel- en Greenfields rundvleesverpakkingen aan te passen. Muscle Meat, fabrikant van kant-en-klaarmaaltijden met plofkip, schrapte een claim van zijn website over 'voorop lopen op het gebied van dierenwelzijn'.
Vijftiende en meest succesvolle editie
Het was de vijftiende editie van de Liegebeestverkiezing. Het is nog niet eerder gebeurd dat er slechts één kandidaat in de verkiezing overblijft. Daarmee is deze editie de meest succesvolle tot nu toe.
Met de verkiezing legt Wakker Dier misleidende claims over dierenwelzijn bloot. Die claims verwarren consumenten en verpesten de markt voor écht diervriendelijke producten, zegt de organisatie. Bij eerdere edities pasten Van Dobben, Albert Heijn en Lidl hun producten aan en trokken onder andere McDonald's en Plus hun onjuiste uitspraken terug.