Tijdens een storm

Dit is waarom jouw vlucht wordt geannuleerd en die van een ander niet

Door Reenike Yanik··Aangepast:
© Eigen beeld TU DelftDit is waarom jouw vlucht wordt geannuleerd en die van een ander niet
RTL

Schiphol annuleerde vandaag meer dan honderd vluchten door de eerste winterstorm van het jaar, maar liet er ook heel wat door gaan. Waarom vliegt het ene vliegtuig wel tijdens een storm en het andere niet?

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert zijn daar verschillende redenen voor. Te veel wind is niet altijd nadelig voor de luchtvaart. Zo kan een flinke hoeveelheid tegenwind enorm helpen bij het landen en stijgen. "Bij de start moet een vliegtuig flinke snelheid maken om te kunnen vliegen, hoe meer tegenwind hoe korter de start. Dat geldt ook voor de landing", legt Melkert uit. 

Strikte protocollen

Het probleem voor de luchtvaart ontstaat wanneer er te veel dwarswind is. Zijwind dus. Voor vliegtuigen is een te grote hoeveelheid dwarswind lastig. "Alle vliegtuigen hebben een limiet aan zijwind die ze kunnen hebben. Bij het ontwerp van het vliegtuig wordt daar altijd rekening mee gehouden. Over het algemeen genomen, kunnen grotere vliegtuigen meer zijwind aan dan kleinere vliegtuigen. Als een vliegtuig weinig zijwind kan verdragen, is het niet verstandig om het vliegtuig te laten landen of stijgen. Daar zijn ook strikte protocollen voor."

In de onderstaande video zie je hoe een vliegtuig een zijwindlanding maakt:

Een ander aspect waar de luchtverkeersleiding rekening mee moet houden is de richting van de wind en de start of landingsbaan die gebruikt kan worden. "De luchtverkeersleiding ziet vanaf welke richting de wind komt. Ze zullen dan bepalen welke start- en landingsbanen wel en niet gebruikt kunnen worden. Hierdoor neemt het aantal beschikbare banen bij harde wind snel af."

Melkert zag dat vanochtend hoofdzakelijk gebruik is gemaakt van de Buitenveldertbaan, omdat de wind uit de west-noordwestelijke richting kwam. 

Kostenplaatje

Doordat Schiphol veel minder banen kan gebruiken tijdens de storm, gaat veel capaciteit verloren. Vluchten die geannuleerd worden of omgeboekt worden kosten de luchtvaart veel geld. "Het is niet alleen vervelend voor de reiziger, ook de luchtvaartmaatschappij maakt er enorm veel verlies door."

De luchtvaartmaatschappijen zullen daarom bij het annuleren van de vluchten ook altijd naar het kostenplaatje kijken. "Aan welke vluchten verdienen ze het meest? Ze zullen proberen deze zo veel mogelijk door te laten gaan."

Heb jij de app RTL Nieuws & Entertainment al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS

Lees meer over
StormenOnweerVliegveldSchiphol