Aantal claims na staking NS 'onverklaarbaar hoog', systeem ligt eruit

Reizigers kunnen geen claim indienen bij de NS voor compensatie van reiskosten die ze moesten maken vanwege de stakingen op het spoor. Het systeem hiervoor ligt sinds donderdag plat, bevestigt een woordvoerder van de NS. "We krijgen heel veel aanvragen en hebben het sterke vermoeden dat ook bots aan het werk zijn die veel aanvragen tegelijk doen."
Het aantal aanvragen was zo 'abnormaal hoog', dat NS het niet mogelijk acht dat al die claims door 'echte mensen' zijn gedaan.
Volgens de woordvoerder wordt gewerkt aan een nieuw formulier, maar die oplossing is er niet eerder dan na het weekend. De woordvoerder geeft aan dat reizigers tot drie maanden na de dag van de reis compensatie kunnen aanvragen. Dat wordt ook vermeld op ns.nl waar eerder het restitutieformulier te vinden was.
Eerder deze week werd bekend dat tienduizenden mensen bij de NS een declaratie hadden ingediend voor een vergoeding van hun reiskosten tijdens de staking van NS-personeel vorige week vrijdag en dinsdag. Ook gister was er weer een stakingsdag, maar recentere en preciezere cijfers wil NS niet geven.
Maximaal 25 euro
Reizigers kunnen maximaal 25 euro vergoed krijgen als ze geen trein konden pakken en bijvoorbeeld met de auto moesten gaan. Het formulier om het bedrag van een treinkaartje terug te vragen, werkt wel, benadrukt de woordvoerder.
In de video hieronder legt een NS-medewerker uit waarom er gestaakt wordt.