Repareren airbags Citroëns kost een week, zegt grote dealer

Autodealerbedrijf Van Mossel denkt dat de reparaties voor de grote terugroepactie van Citroëns in Nederland het bedrijf ongeveer zeven tot tien dagen duren. Stellantis, het moederbedrijf van Citroën, roept gebruikers op om de auto te laten staan.
Vorige week overleed er in Frankrijk een vrouw aan de verwondingen die werden veroorzaakt door deze airbags. Ruim 33.000 Citroën-rijders in Nederland zouden hun auto nu niet meer mogen gebruiken vanwege airbagproblemen.
C3 en DS3
De Franse vrouw zat in een Citroën C3 uit 2014. De problemen kwamen door een airbag van het Japanse Takata. Stellantis roept autorijders op om C3- en de DS3-Citroëns die tussen 2009 en 2019 geproduceerd zijn niet meer te gebruiken tot het probleem verholpen is. Op deze site kunnen autobezitters controleren of hun Citroën betrokken is bij de terugroepactie.
"Wanneer wij de airbags hebben, en die komen er snel aan, hebben we een week tot tien dagen nodig om klanten te helpen met vervangen", zei de woordvoerder van Van Mossel.
Extra callcenter
Volgens een woordvoerder verwachten de Citroën-dealers van het concern, die vooral in Noord-Holland zitten, ongeveer 3300 auto's te repareren aan defecte airbags.
Van Mossel heeft een extra callcenter ingericht vanwege de terugroepactie. Citroën-moederbedrijf Stellantis vergoedt de reparaties.
Druk bij de garage
De airbags van fabrikant Takata kunnen als ze worden geactiveerd ontploffen, waarbij metalen delen rondvliegen. Een woordvoerder van de autofabrikant zegt dat airbags 'niet spontaan tot ontplooiing' kunnen komen.
Met de zomervakantie in aantocht is het vaak een drukke periode voor autogarages. Maar brancheorganisatie BOVAG zegt dat reparaties met een hogere prioriteit, zoals bij terugroepacties, voorrang krijgen.
Een algehele verwachting over de duur van de terugroepactie kon de koepelorganisatie niet geven. Stellantis reageerde ook niet direct op de vraag hoe lang de terugroepactie duurt.