Sint shopt in China, maar ook vaak tweedehands

Sinterklaas doet zijn inkopen lang niet alleen meer bij gewone Nederlandse winkels en webwinkels. Een deel van de pakjes komt van Aziatische webshops als Temu en AliExpress, en ruim een kwart van de kinderen kunnen in hun schoen ook een tweedehands cadeautje aantreffen, blijkt uit onderzoek onder het RTL Nieuwspanel. "Niet alles hoeft nieuw te zijn, Sint houdt van hergebruik!"
Sinterklaas is weer in het land en het feest verliest niet aan populariteit: ongeveer de helft van de mensen doet de komende weken iets aan het feest. Van het zetten van de schoen, het vieren van pakjesavond, tot het schrijven van een gedicht.
Tweedehands als trend
De Goedheiligman blijkt tegenwoordig niet meer alleen bij de speelgoedzaak binnen te stappen. Ruim een kwart (28 procent) van de sinterklaasvierders zegt dat bij hen thuis tenminste een deel van de sinterklaascadeaus tweedehands is gekocht.
Bij ouders van jonge kinderen (tot 5 jaar) loopt dat op tot 37 procent. Ouders noemen in de open antwoorden vooral prijs en duurzaamheid als reden. "Het hoeft niet altijd nieuw te zijn", schrijft een ouder. "Sint houdt van hergebruik, en dat willen we ook aan onze kinderen meegeven."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
"Sint doet nog steeds verreweg de meeste inkopen bij gewone winkels, maar het lijkt er wel op dat tweedehands cadeaus steeds meer raken ingeburgerd", zegt RTL-opiniepeiler Gijs Rademaker. "Het past ook goed bij de traditie die nog steeds overeind staat, namelijk dat schoencadeautjes niet te veel moeten kosten. De helft van de mensen vindt dat ze niet duurder dan 5 euro zouden moeten zijn, en bijna niemand vindt dat het bedrag boven de 10 euro moet gaan. Dat past prima bij tweedehands."
Tweedehands cadeautjes zijn niet de enige trend. Rademaker ziet ook dat één op de vijf kinderen presentjes uitpakken die zijn gekocht via Chinese webshops als Temu of AliExpress.
Welke pakjes zijn populair?
Sint en zijn pieten kiezen vooral voor cadeaus die kinderen iets laten maken, ontdekken of leren. Het meest genoemd worden creatieve cadeaus zoals LEGO, klei en knutselmateriaal. Ook boeken, puzzels en leerzame spellen zijn favoriet: "Als de Sint iets brengt waar ze mee bezig blijven, is dat voor iedereen fijn," zegt een ouder. "Geen troep die na twee dagen in een hoek ligt."
Op de derde plek staat het gewone, minder onverantwoorde speelgoed dat gewoon leuk is: een spelcomputer, een knuffel, of Pokemon.
Zeker in veel gezinnen is het zetten van de schoen een vaste sinterklaastraditie. Dat gebeurt vooral door kinderen, maar bij eenderde van de huishoudens doen ook volwassen vrolijk mee. Gemiddeld gebeurt het 1 tot 2 keer per week in de weken dat de Sint in het land is.
"Het meest opvallend is misschien wel dat het ritueel ook bij sommige tieners springlevend blijft," zegt Rademaker. Bij een ruime meerderheid van de gezinnen stopt het schoenzetritueel rond de middelbare schoolleeftijd van de kinderen. Maar een vijfde van de ouders – best een grote groep - geeft aan dat hun tieners gewoon de schoen blijven zetten. "Mijn zoon van 15 zet nog steeds graag de schoen," schrijft een panellid. "Niet voor de cadeaus, maar voor het fijne sinterklaasgevoel."
Wil jij ook speelgoed kopen in een tweedehands winkel, maar weet je niet hoe? Kringloopexpert Annemarie Poorter laat je in onderstaande video haar tips zien.
Verantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd op 19 en 20 november 2025 onder ruim 21.000 leden van het RTL Nieuwspanel. Het onderzoek is na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk: leeftijd, geslacht, opleiding, werkzaamheid en politieke voorkeur (stemgedrag Tweede Kamerverkiezingen 2025). Het RTL Nieuwspanel telt ruim 63.000 leden.
Wil jij voortaan ook meedoen aan onderzoeken van het RTL Nieuwspanel? Meld je dan hier aan!