Ruim vijf jaar cel geëist voor stint-ondernemers na drama Oss

Tegen de eigenaren van twee stint-bedrijven is ruim vijf jaar cel geëist vanwege betrokkenheid bij het drama in Oss in 2018. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven toen de elektrische bolderkar waarin zij zaten op een spoorwegovergang terechtkwam en werd gegrepen door een trein. Tegen de bedrijven van de verdachten zijn geldboetes van 225.000 en 135.000 euro geëist.
Volgens het Openbaar Ministerie (OM) was het voor het dodelijke ongeluk al bekend dat de stint een schadelijk product was en hebben de ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hierover gezwegen. Al sinds mei 2017 zouden er problemen zijn geweest met de gashendel.
Het OM vindt dat de stint-ondernemers een terugroepactie voor stints hadden moeten organiseren. Ook wordt hen verweten dat ze in 2014 de noodknop van het vervoersmiddel hebben afgehaald. Volgens het OM is de stint het meest kwetsbare vervoersmiddel op de weg. "Dat brengt een bijzondere verantwoordelijkheid met zich mee en een bijzondere zorgplicht."
Het drama dompelde Oss jaren geleden in rouw. De kinderen Fleur, Kris, Dana en haar zusje Liva, kwamen om het leven. De oudere zus van Dana en Liva, Indy, en een begeleidster raakten zwaargewond.
Gebreken
De kern van de strafzaak draait volgens het OM om de gebreken van het voertuig dat in 2011 op de markt werd gebracht en daarna steeds is aangepast. "Essentiële veiligheidsvoorzieningen ontbraken en het ontwerp voldeed niet aan de wettelijke eisen."
Volgens het OM hebben de ondernemers diverse problemen niet adequaat verholpen aan het product waarmee dagelijks duizenden kinderen werden opgehaald van school. "Het was een kwestie van tijd dat er een ongeval zou gebeuren", zei de officier in haar inleiding.

Ook de stint in Oss vertoonde gebreken. Volgens de bestuurder ervan kon het voertuig van het ene op het andere moment met geen mogelijkheid meer tot stilstand worden gebracht.
Valsheid in geschrifte
De stint-ondernemers hebben zich volgens het OM ook schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. Zij zouden na het dodelijke ongeluk een Duits keuringsrapport 'op een kwalijke manier gemanipuleerd' hebben. Die gemanipuleerde resultaten zouden zijn ingebracht in bestuursrechtelijke procedures.
De verdachten lieten remproeven uitvoeren door de Duitse keuringsorganisatie TÜV. Bij de eerste test in oktober 2018 haalde de onderzochte stint de wettelijke remvertraging niet. In november van dat jaar volgde een nieuwe test, waarbij de verdachten de software zouden hebben aangepast. Daarmee werd volgens het OM een ander voertuig getest dan de stints die in Nederland rondreden.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Tijdens de rechtszaak, die vorige week na zeven jaar eindelijk begon, kwamen eerder nabestaanden en overlevenden aan het woord. De bestuurder van de stint, een begeleidster van de kinderen, deed dat voor het eerst via haar advocaat. "De gevoelens van onmacht, en het geluid van dat moment, zijn sinds die dag een onuitwisbare herinnering. Het ongeluk heeft mijn leven verwoest."
Psychische klachten
De vrouw heeft nog iedere dag last van het ongeluk, ze heeft veel psychische klachten. En ze is ook boos. Op de ondernemers van de elektrische bakfiets die volgens haar nooit contact met haar hebben gezocht.
De vrouw die de stint bestuurde, heeft in de rechtszaak tegen de makers van de stint een aangrijpende verklaring afgelegd. Ze kon dat zelf niet doen door de gevolgen van het ongeluk. De verklaring is door haar advocaat afgelegd:
Die boosheid was er ook ook bij Erwin van Hees, de vader van de omgekomen Dana en Liva en overlevende Indy. "Het viel me op dat de producent al snel in een slachtofferrol kroop en keer op keer in de media verscheen. Ook in praatprogramma's op televisie was hij regelmatig tafelgast. Ik dacht toen, waarom heeft deze man geen enkele poging gedaan om iets van zich te laten horen?"
Erwin van Hees haalde in de rechtszaal stevig uit naar de producent van de bakfiets, laat deze video zien:
De stint-ondernemers zelf noemden het ongeval aan het begin van het proces, 'net als voor iedereen in deze zaak, een vreselijk drama'. "Ook wij zijn ouder en beseffen als geen ander wat dit ongeluk teweeg heeft gebracht. De vraag wat er werkelijk is gebeurd heeft de afgelopen jaren onze levens beheerst."
