Oud hotel

Ombudsman: er werd niet naar bewoners geluisterd bij plannen azc Albergen

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© ANPOmbudsman: er werd niet naar bewoners geluisterd bij plannen azc Albergen
RTL

Toen inwoners van het Twentse dorp Albergen klaagden over de geplande komst van een asielzoekerscentrum, is de gemeente van het dorp daar niet goed mee omgegaan. Dat oordeelt de Nationale ombudsman. Die vindt dat de gemeente Tubbergen de klachten 'onbehoorlijk heeft behandeld' en dat er 'niet naar inwoners werd geluisterd'.

Het Rijk had in 2022 een oud hotel in Albergen aangewezen als asielzoekerscentrum. Het was de eerste keer dat dit vanuit Den Haag werd opgelegd. De plannen leidden tot veel onrust in het dorp. Kort na de aankondiging van het azc werd brand gesticht op het terrein. Burgemeester Anko Postma kreeg te maken met bedreigingen en iemand plaatste een gps-tracker onder zijn auto.

'Raakten overzicht kwijt'

Meerdere overheden waren betrokken bij het project: naast de gemeente en het Rijk ook de provincie Overijssel en het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA). Volgens de ombudsman raakten de inwoners daardoor het overzicht kwijt, waardoor de onvrede toenam. Ze klaagden bij de gemeente. Die beoordeelde de klachten niet zelf, maar liet dat over aan een advocatenkantoor. Andere advocaten vertegenwoordigden de gemeente in die zaken. Inwoners spraken daardoor niet met wethouders of ambtenaren, maar alleen met advocaten van buiten.

Na twee jaar ruzie opent azc Albergen: 'Laten zien dat het kan'
Lees ook

Na twee jaar ruzie opent azc Albergen: 'Laten zien dat het kan'

Volgens Tubbergen was dat noodzakelijk. Bestuurders en ambtenaren werden bedreigd en het voelde niet veilig als zij zelf bij de gesprekken met boze burgers waren, aldus de gemeente. Ook zou het inzetten van advocaten zorgvuldiger zijn.

Behandeling van klachten

Ombudsman Reinier van Zutphen zegt dat hij begrijpt dat de gemeente in een lastige positie zat. "Maar door de keuzes die zijn gemaakt, was de gemeente tijdens de klachtbehandeling nauwelijks zichtbaar. De gemeente had beter moeten letten op de emoties en de impact op de betrokken inwoners. Door de gekozen aanpak voelden zij zich niet gezien."

De ombudsman vindt ook dat de inwoners te lang hebben moeten wachten op een antwoord. Hun klachten zouden binnen veertien weken moeten zijn afgehandeld. Sommige mensen moesten meer dan negen maanden langer wachten, en enkelen wachten nog altijd. Dat is voor de ombudsman 'niet behoorlijk'. 

Ondanks de klachten is het asielhotel vorig jaar opengegaan. Er zijn 150 asielzoekers gehuisvest.  

'Debat verhardt'

Wat in Albergen speelde, gebeurt volgens de ombudsman in het hele land. "Het gesprek stokt, het debat verhardt en soms slaat de onrust om in bedreigingen." Juist daarom moeten gemeenten helpen om het vertrouwen van burgers te verbeteren. Maar gemeenten hebben volgens de organisatie dan wel 'hulp en duidelijkheid van het Rijk nodig, geen zwabberend beleid'.

Reactie gemeente

De gemeente Tubbergen betreurt het dat inwoners van het dorp Albergen het gevoel hebben dat er niet naar hen is geluisterd toen ze enkele jaren geleden klaagden over de komst van een asielzoekerscentrum. Burgemeester Anko Postma wil het vertrouwen herstellen, zegt hij naar aanleiding van een oordeel van de Nationale ombudsman.


 

Ondanks de grote zorgen is er nauwelijks overlast door het asielhotel, dat inmiddels open is. Dat zie je in deze video:

Lees meer over
COAProvincie OverijsselAsielzoekerscentrum [AZC]AlbergenGemeente Tubbergen

Laatste video's van RTL Nieuws

01:50
Dit museum wil wolf Bram hebben en opzetten: 'Hij is een deel van onze cultuur'
Editie NL

Dit museum wil wolf Bram hebben en opzetten: 'Hij is een deel van onze cultuur'

  1. 03:01
    Pensioenfondsen kwetsbaar voor AI-bubbel, waarschuwt DNB
    Beleggen

    Pensioenfondsen kwetsbaar voor AI-bubbel, waarschuwt DNB