Japanse overheid wil dat jongeren meer alcohol drinken
Hup, aan de alcohol en flink doordrinken, jongelui, da's goed voor de economie! Dat is zo'n beetje de strekking van een nieuwe campagne van de Japanse belastingdienst.
Jongeren in Japan drinken minder dan hun ouders, en dat is te merken in de Japanse schatkist. Want op alcoholische dranken zitten accijnzen, en de opbrengsten daarvan stromen niet meer binnen zolang de Japanse jeugd de principes van de blauwe knoop blijft aanhangen.
Sake Viva!
Werk aan de winkel dus, dacht de belastingdienst, die daarom de 'Sake Viva'-campagne startte. Daarin wordt om initiatieven gevraagd om drinken weer aantrekkelijker te maken, en daarmee de industrie een boost te geven.
De belastingdienst heeft er een soort wedstrijd van gemaakt: wie heeft het beste idee om het tij te keren? De oproep is gericht aan mensen uit de leeftijdscategorie 20-39, meldt BBC News. Zij kunnen hun plannen om het drinken van sake, whisky, shochu, bier, wijn en andere spiritualia te promoten delen met de dienst.
Ongezond
En dat wordt al flink gedaan, zoals het idee om beroemde actrices als virtual-realityhostesses te laten 'optreden' in clubs. Er is overigens ook kritiek op de campagne omdat die mensen aanzet tot een ongezonde leefstijl. Maar wie daar lak aan heeft, en een goed idee heeft om de Japanse drankcultuur nieuw leven in te blazen, kan tot eind september terecht.
De plannen worden daarna beoordeeld door een commissie van experts, en in november worden de winnaars bekendgemaakt.